Tomáš Kolář přebírá skupinu Linet

18. 7. 2016 8:24
přidejte názor
Autor: Redakce
Jeho dítě, Linet Americas, má obrat 50 milionů dolarů. Teď Tomáš Kolář od zakladatele Zbyňka Frolíka převezme zodpovědnost za celý holding.


Tomáš Kolář bude za pár měsíců Pan Linet. Po zakladateli Zbyňku Frolíkovi převezme řízení skupiny, jejímž hlavním posláním je výroba zdravotnických lůžek. V kolosu s obratem skoro čtvrt miliardy se pohybuje už od konce studií a brzy bude u toho, až Linet otevře svou první továrnu v USA. Tedy alespoň takové jsou plány novopečeného nástupce jednoho z nejúspěšnějších českých podnikatelů.

Po třech letech příprav jste v roce 2010 vstoupili na americký trh. Celý proces jste měl na starost právě vy. Co všechno se muselo stát, aby česká firma mohla prodávat v USA?

Spojené státy byly pro nás posledním bílým místem na mapě. Pro mě osobně šlo o nejdůležitější projekt, který jsem v životě dělal. Vstup samotný byl velmi náročný, funguje tam totiž úplně jiná regulace jak po stránce práva, tak co se týká požadavků na zdravotnické prostředky. Pravidla jsou dokonce tak přísná, že zasahují i sem k nám.

Jinými slovy řečeno: v USA funguje systém FDA, který kontroluje výrobu zdravotnických prostředků. Lidé z FDA mají právo přijet sem, zaťukat na dveře a chtít vidět veškerou dokumentaci a projít si výrobu. Klidně se i dívat, jak sváříme. To uvádím jen jako jedno ze specifik a takových ve Státech existuje mnoho. Všem jsme se museli přizpůsobit, proto to trvalo tři roky. Trh USA mám na starost dodnes a tamní Linet Americas, kterou jsme založili, vnímám jako vlastní dítě.

Byli tu ti úředníci ze Spojených států?

Ano, inspekce FDA tady byla asi před dvěma a půl roku a očekávám, že do roka přijde znovu. Podniky v Evropě i USA z ní mají respekt, protože disponuje opravdu velkými pravomocemi. Na území USA může zasáhnout i se zbraněmi, pokud má oprávněné podezření.

Vy jste v USA vloni utržili dvaapadesát milionů dolarů. Jak si váš tamní byznys ale vede celkově? Jste už v plusu?

Vedeme si tak, že zabíráme kolem deseti procent trhu v USA, což po pěti letech považuji za skvělý výsledek. Musíme si uvědomit, že jsme tam vstupovali v době, kdy byl trh ještě velmi zasažen finanční krizí. My jsme záměrně tu situaci využili, protože do té doby tam fungovaly v našem oboru jen dvě další společnosti. Stali jsme se alternativou přesně ve chvíli, kdy zákazníci měli velmi dobrý důvod si začít vybírat – vylétla nezaměstnanost, snížily se mzdy a odrazilo se to reálně ve zdravotním pojištění.
Přesto jsme v prvním roce neprodali skoro nic a začali jsme přemýšlet, jestli to byl správný krok. Tady je důležité říci, že velký objem dodáváme prostřednictvím nákupních organizací, které jsou partnery zdravotnických zařízení. Smlouvy obvykle uzavírají na několik let a teprve, když jim vypršely, začaly nabíhat naše kontrakty a začalo se dařit.

Celý rozhovor čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?