Putovní pohár šesti studentům pátého ročníku předal náměstek ministra zdravotnictví Josef Vymazal. Ocenil, že soutěž umožnila určité srovnání mezi lékařskými fakultami především v praktických dovednostech studentů. Soutěžilo se v prachatické nemocnici a všichni účastníci dostali nabídku stáže v některé z osmi jihočeských nemocnic.
„Soutěž zaměřená na praktické dovednosti je vynikající nápad i proto, že ve srovnání s jinými světovými univerzitami je zdůrazňováno, že naši medici mají spíše teoretické než praktické znalosti,“ řekl Vymazal ČTK. Věří, že soutěž přispěje k popularizaci studia medicíny. „Možná mediální zájem přivede někoho ke studiu, protože v naší zemi i celé Evropě budeme do budoucna určitý nedostatek lékařů pravděpodobně pociťovat,“ dodal.
Soutěž trvala celý den, v deseti disciplinách se utkalo 15 českých a slovenských týmů, složených ze studentů čtvrtých až šestých ročníků medicíny. Některé disciplíny byly více praktické, některé teoretické. Medici například museli odpovědět, jak se jmenuje ministr zdravotnictví, a určovali diagnózy podle CT snímků či rentgenu. V praktické části předvedli resuscitaci na modelu, šití na modelu a endoskopii.
Podle průzkumu organizátorů bylo s průběhem soutěže spokojeno 87 procent studentů, téměř všichni by doporučili soutěž spolužákům. Nejoblíbenější disciplíny byly práce s videokolonoskopem, punkce a sono vyšetření.
Kapitán vítězného týmu rotmistr Jakub Hrabčák ČTK řekl, že nevěděli dopředu, v čem budou soutěžit. Prachatická nemocnice dodala ukázku jedné disciplíny. Do týmu proto vybíral kolegy z ročníku s různým zaměřením, všichni jsou kamarádi a věděli, co od sebe mohou očekávat. Chtějí se zúčastnit i druhého ročníku a vítězství obhájit.
Studium medicíny spadá pod ministerstvo školství, postgraduální studium pod ministerstvo zdravotnictví. To dá novelu zákona o vzdělávání lékařů v nejbližších dnech do vnějšího připomínkového řízení. Lékaři v přípravě na atestaci by větší díl praxe měli mít v menších nemocnicích v blízkosti svého domova. Snížit by se také měl počet lékařských oborů z nynějších 96 na maximálně 50 včetně nástavbových.