Zajímalo by mne, na základě jakých výpočtů se určuje účetní hodnota zdravotnického zařízení. Například nemocnice ve Středočeském kraji byly ohodnoceny na tržní hodnotu 1,2 miliardy korun. Zajímalo by mne, jak lze k takovému číslu dospět? Jaké údaje musí mít odborník k dispozici, aby mohl tuto částku určit? P. Nýdrle
Odpovídá Pavel Vítek, daňová a účetní kanceláře Dates
Podnik v případě, že se prodává je zbožím jako každé jiné. Proto jeho tržní hodnotu tvoří mnoho jiných věcí, než hodnotu účetní.
Co se týče účetní hodnoty, její výše lze jednoduše zjistit z rozvahy podniku. V ní jsou vyjádřena aktiva a pasiva a jejich složení. Účetní hodnotu podniku pak tvoří rozdíl čisté hodnoty aktiv podniku (majetek, peníze, pohledávky) a jeho pasiv v podobě závazků (tj. mimo vlastní kapitál). Proto je účetní hodnotu jednoduché zjistit, neboť je vyjádřena v účetnictví podniku.
Účetní hodnota je však sama o sobě pouhým vodítkem, které má stanovit hodnotu tržní. Tržní hodnota je závislá především na výsledcích hospodaření společnosti a na vývoji těchto výsledků.
Dalším faktorem můžou být schopnosti kupujícího ovlivnit tyto výsledky, jeho finanční situace a doba, po kterou počítá s návratností vložené investice.
Tržní hodnota se proto od účetní většinou liší. Pro její určení by však měly stačit účetní výkazy podniku včetně příloh k účetní závěrce. Pokud není příloha úplná, tj. nezabývá se podrobně rozdíly mezi účetním oceněním například majetku a jeho tržní hodnotou, je nutné, vyjít z odhadů rozdílů mezi účetní a tržní hodnotou.
Tržní hodnota tedy může být vyšší než účetní a to především v případech, kdy se prodává ziskový podnik nebo obsahuje větší množství majetku účetně odepsaného ale ve výborném stavu. V případech, kdy se prodává ztrátový podnik nebo v případech, kdy se sice prodává větší množství majetku ale s omezením pro jeho využití pak cena tržní může být nižší než účetní.
Pokud si situaci zjednodušíme například na prodej osobního auta z majetku firmy. Vezměme například tři roky starý vůz za 600 tisíc Kč. Jeho účetní hodnota je 1/4 z pořizovací ceny, tj. 200 tisíc Kč. Ta je uvedena v účetnictví ale nevypovídá nic o ceně tržní.
Tu vedle stáří ovlivňuje technický stav (například nutnost provedení větší drahé opravy cenu značně sníží) , okamžitá poptávka a nabídka daného druhu a typu vozidla. Pokud by však k vozidlu prodávající připojil například omezení, že po 5 let nesmí být prodáno, využito k jiným účelům než například k přepravě nemocných a.t.d. ) , vyřadí se z poptávky mnoho zájemců (například taxikář takové vozidlo nemůže koupit neboť by ho nemohl vzhledem k omezením vyplývajícím z kupní smlouvy provozovat v taxislužbě). Cena takového auta se značně sníží.
Pokud je majetek prodáván v rámci veřejné soutěže které se může účastnit každý, je situace lepší než v autobazaru. Tam je cena vozu stanovena předem dle stáří a technického stavu, kdežto v soutěži zvítězí většinou ten, který nabídne nejvyšší cenu. Hledat její vztah k účetní hodnotě je proto stejně problematické jako v případě auta.