První pomoc se v současné době na zdravotnických školách vyučuje v prvních ročnících studia a během dalších let se s ní studenti prakticky vůbec nesetkají. Výuka probíhá klasickou formou (přednáška, videozáznam řešení modelových situací improvizovaných ve třídě). Napadlo nás proto zrealizovat zopakování a rozšíření vědomostí pro druhé a třetí ročníky formou soutěže.
Využíváme přírodního prostředí Kokořínského údolí, které je nedaleko Mělníka. Studenti druhých a třetích ročníků si sami vzájemně připraví soutěžní okruhy, do kterých jsou umístěny jednotlivé modelové situace zahrnující celé možné spektrum jednotlivých poranění. Tato aktivní příprava zabraňuje tomu, aby studenti přistupovali k řešení situací jako k dalšímu nepříjemnému zkoušení, motivuje je k samostatné činnosti a touze podat co nejlepší výkon. Důsledkem toho je, že sami berou do rukou učebnice a dobrovolně si doplňují zapomenuté znalosti. Naplňuje se Komenského „škola hrou“.
Den první
Dopoledne soutěží studenti druhých ročníků, „třeťáci“ je ve spolupráci s odbornými vyučujícími průběžně hodnotí a opravují jejich chyby. Odpoledne se koná soutěž pro třetí ročníky, zúčastňují se jí i dvě čtyřčlenná družstva z Berouna a Kladna. V rolích porotců na jednotlivých stanovištích jsou odborné učitelky, lékaři, sestry z oddělení ARO a členové záchranné služby. Dochází tak k dalšímu prohloubení vědomostí a praktických dovedností nezbytně potřebných při poskytování PP. Názor studentů na tento způsob rozvoje znalostí je velmi kladný, potvrzují, že si tímto způsobem zapamatují daleko více poznatků než z knih. Koneckonců i poznatky z pedagogiky hovoří jasně: ze slyšeného si zapamatujeme 10 %, ze slyšeného a viděného 20 % a z prožitého a dále předávaného až 90 %.
Den druhý
Obdobným způsobem pokračujeme i následující den, kdy naši studenti připraví modelové situace odpovídající znalostem a schopnostem žáků základní školy (ZŠ). Žáci osmých tříd soutěží ve čtyřčlenných družstvech. Hlavními mentory a porotci se stávají naši studenti třetích ročníků a tím opět dochází k upevnění jejich znalostí. Před a po absolvování soutěže žáci osmých tříd vyplní jednoduchý dotazník. Výstupní test prokazuje zřetelné rozšíření jejich znalostí (viz. grafy).
Závěr
Celou akci hodnotili kladně všichni zúčastnění, ale, což je nejdůležitější, nejvíce sami studenti a žáci. Tato inscenační metoda výuky, jak byla v podstatě celá akce koncipována, jim dává vědomosti natrvalo. Sami studenti tvrdí, že po absolvování soutěžního okruhu si zapamatovali více než z několikahodinové výuky. Kromě znalostí získávají navíc jistotu a zdokonalují si schopnost komunikace. V běžném životě, při potřebě zásahu, nebudou mít problém zasáhnout, jako tomu je bohužel u velkého procenta naší populace.
O autorovi: Květoslava Šírková Mgr. Ilona Jiřičková Bc. Marie Miková, Soukromá střední zdravotnická škola Mělník, o. p. s. (kvesir@seznam.cz)