Úřad zastavil správní řízení, které se stalo po zrušení tendru bezpředmětným. Dál se ale úřad zabývá zakázkou na provozovatele leteckého stanoviště v Olomouci. Řekl to mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Důvodem zrušení tendru na základnu v Ústí byly nejasnosti týkající se technických požadavků na vrtulníky. Ministerstvo už avizovalo, že v blízké době vypíše nové zadávací řízení. Do doby, než bude vybrán nový provozovatel, je možné podle ministerstva buď dále prodlužovat smlouvu s dosavadním provozovatelem, nebo využít kapacit policie a armády, které létají ze základen v Praze a Plzni.
Původní vítěz tendru slovenská firma Air-Transport Europe (ATE) měla službu zajistit už od letošního ledna. Kvůli stížnosti konkurenční společnosti DSA u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale nebylo výběrové řízení dosud ukončeno a ministerstvo na dva měsíce prodloužilo smlouvu DSA, která nyní se záchranářskými vrtulníky z Ústí létá.
„Ukázalo se, že tak, jak byla tato část tendru v první polovině roku 2016 připravena, není možné pokračovat. Zadávací podmínky, zejména v otázce technických parametrů vrtulníků, byly stanoveny tak netransparentně, že hodnotící komise neměly jasné podklady jak postupovat. Vedlo to k opakovaným námitkám účastníků tendru,“ uvedl už dříve ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD). Řekl, že jedinou možností je vyhlásit nové zadávací řízení.
Nejasnosti se týkaly požadavků na technické parametry vrtulníků. Podle zadávací dokumentace měly mít stroje plnou certifikaci v kategorii A, účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden skutečně prokázal tuto certifikaci, druhý certifikaci neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly.
ÚOHS se dál zabývá tendrem na letecké stanoviště v Olomouci. „Řízení o možném spáchání správního deliktu týkající se základny Olomouc, kde již na rozdíl od Ústí byla uzavřena smlouva, je přerušeno do doby, než znalec úřadu doručí vypracovaný znalecký posudek,“ uvedl Švanda. V Olomouci ATE létá se starším vrtulníkem Agusta A109 K2, který certifikaci také nemá doloženou. V Olomouci se ATE provozu od ledna ujala.
Jediným kritériem tendru byla cena. U pěti základen od ledna fungují provozovatelé podle nových smluv. Jde o rakouskou firmu Helikopter Air Transport, která v tendru získala základny v Jihlavě a Ostravě. DSA létá z Hradce Králové a Liberce, slovenská ATE z Olomouce. Čtyři stanoviště provozuje stát.