Návrh koncepce zdravotnictví obsahuje i ustavení ombudsmana v každé nemocnici. Ten by měl garantovat práva občanů.
„Neměl by to být zaměstnanec zdravotní pojišťovny nebo nemocnice. Předpokládáme, že by ale mohlo jít např. o pracovníka krajského úřadu. Tak by byla zajištěna nezávislost na zdravotních organizacích i pojišťovnách,“ řekla Právu ministryně zdravotnictví Milada Emmerová.
Vysvětlila, že ombudsman by vyřizoval stížnosti pacientů, které jsou velmi rozmanité a často se týkají chování lékařů a sester, kvality služeb, ale i jídla v nemocnicích.
Ombudsman by své závěry předkládal zřizovateli zdravotnického zařízení. Protože většina z nich spadá pod krajské úřady, závěry by tedy projednávaly tyto instituce.
Pacient by měl jistotu, že v každé nemocnici bude člověk, který hájí jeho zájmy a na kterého se může obrátit. Kdo je ombudsmanem v nemocnici, by pak mělo být vyvěšeno v každé čekárně ambulancí nemocnic a na každém oddělení.
Václav Pergl, Právo
Reakce čtenářů Zdraví.Euro.cz
MUDr. Vratislav Kraus
Opravdu? To je asi dost předimenzovaná představa! Nevím,kolik stovek nemocnic v Česku máme, ale jeví se mi to jako nesmysl. Máme nějakých 60 okresů, asi v každém je nemocnice. Těch 6O lidí by snad kraje zaplatily.Ovšem nevím, jestli by se našlo tolik skutečně kvalifikovaných osob s dostatečnou znalostí právní a zdravotnické problematiky, navíc lidí moudrých a s dostatečnou životní zkušeností. Nároky na opravdu dobrého ombudsmana by měly být veliké! Jako lékaře by mě tato osoba až tak nyní nezajímala,ale jako potencionálního pacienta ano. Dnešní systém řešení stížností nemocných a jejich rodin je pro laiky složitý a rozhodně ne dokonalý a různým způsobem je zneužitelný (např. v soubojích mezi lékaři, právníky aj.).