Se záměrem Moravskoslezského kraje na základě analýzy provedené firmou RGM Medical sloučit tyto nemocnice do jednoho celku, a to ani s vytvořením příspěvkové organizace, která by případně umožňovala pronájem této organizace, a to na základě údajně velmi špatných hospodářských výsledků těchto nemocnic, zásadně nesouhlasím.
Výsledky hospodaření těchto nemocnic totiž mohou být diametrálně odlišné podle způsobu použité metodiky zaúčtování tzv. odpisů od plusových milionů až po desítky až stovky minusových milionů u téženemocnice,avypadáto,že se účelově využívají nejhorší výsledky jako podpory pro sloučení a příp. privatizaci.
Analýza firmy RGM uvádí realizací jí doporučeného postupu úsporu finančních prostředků až do výše 300 milionů Kč. Dle mého názoru a názoru dalších odborníků se však jedná o úspory hypotetické, nedostatečně podložené, odhadované, předpokládané.
Ovšemprodosaženícílů,které by příp. zastřešující organizace mohla zajistit, tj. úspory díky centrálnímu nákupu energií, léků, zdravotnického materiálu, praní prádla, stravování, atd., není nutné nemocnice slučovat.
Nabízí se možnost volnějšího sdružení ve formě „zájmového sdružení právnických osob dle § 20 f občanského zákoníku“, na které by nemocnice mohly tyto pravomoci delegovat a které by tyto činnosti pro jednotlivé nemocnice mohlo zajišťovat.
Analýza dále doporučuje snížit počet akutních lůžek v nemocnicích až o 500. Analýza navrhuje i přesuny různých nemocničních oddělení. Zatímco např. s přesunem urologie a plicního oddělení z Krnova do Opavy by se dalo souhlasit - určitě více vytížená oddělení budou poskytovat kvalitnější zdravotní péči, avšak s navrhovaným přesunem ortopedie z Opavy do Krnova absolutně souhlasit nelze.
Byl by to krok zcela nelogický, který by pacienty z převážné většiny zřejmě nasměroval do Ostravy a nikoliv do Krnova. A už vůbec nelze souhlasit s navrhovaným zavřením léčebny dlouhodobě nemocných v nemocnici ve Vítkově.
V tomto případě je ponechání lůžek následné péče, kterých je v kraji stále nedostatek, jednoznačně potřebné, příp. by se mohla některá lůžka změnit na lůžka zdravotně–sociální nebo přímo sociální, kterých jerovněžnedostatek.
Vzhledem k tomu, že jsem původním povoláním patolog, konstatuji, že analýza má taktéž odborné nedostatky.
Např.v odbornosti patologie se navrhuje rušení některých oddělení v některých nemocnicích a jejich centralizace do tří. S tímto záměrem rovněž nelze souhlasit, jelikož jde zcela proti minulým snahám vybavit všechny nemocnice oddělením patologie, což se v Moravskoslezském kraji oproti jiným krajům v minulosti podařilo, a to zvláště z toho pohledu, že tato oddělení jsou jakousi „výstupní kontrolou“ kvality poskytované zdravotní péče v té které nemocnici.
Zemřelé lze převážet do vzdálenějších nemocnic, taktéž vzorky tkání se zajisté převážet dají, výsledky vyšetření lze předávat za využití nejmodernějších informačních technologií, avšak stěží si lze představit tzv. předání pitvy klinickým lékařům, tj. diskuse patologa s klinickými lékaři nad výsledky pitvy, ve30 km vzdálené nemocnici.
Z výše uvedeného a mnoha dalších informací z analýzy, která zdá se jednoznačně směřuje k privatizaci nemocnic nebo alespoň k privatizaci jejich činnosti, si myslím, že můj nesouhlas je zcela na místě.“
MUDr. Mgr. Vladimír Plaček, místopředseda Výboru zdravotního Zastupitelstva MSK