Vyjádření vedení Krajské nemocnice Liberec, a. s.

27. 6. 2011 8:24
přidejte názor
Autor: Redakce
Tisková zpráva Krajské nemocnice Liberec, a. s., vysvětlující některé body hospodaření, na něž upozorňují tamní odbory.


Česká sanita, s.r.o.

V této záležitosti šlo o postup při uzavření smlouvy s Českou sanitou, s.r.o., který je upraven vnitřní směrnicí KNL Veřejné zakázky.

Podle této směrnice

- při zadávání veřejné zakázky malého rozsahu (do 2 mil Kč bez DPH) zadavatel není povinen postupovat podle zákona, je však povinen dodržet zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace,

- za dodržení finančního limitu těchto zakázek a jejich pravidelnou aktualizaci a technickou specifikaci zadávacích podmínek odpovídá vedoucí příslušného pracoviště (Ing. Rais),

- za vyzvání minimálně 3 dodavatelů a za administrativní zajištění odpovídá vedoucí příslušného pracoviště (Ing. Rais) ve spolupráci s obchodním oddělením,

- o výběru nejvhodnější nabídky má rozhodnout komise složená nejméně ze tří členů, které po dohodě s příslušným vedoucím určí referent obchodního oddělení,

- o výběru dodavatele má rozhodnout odborná hodnotící komise, ekonomický ředitel.

Smlouva o dílo s dodavatelem ze dne 1.5.2009 byla uzavřena na dobu do 30.4.2011 a jejím předmětem byly mimo jiné dopravní zdravotní služby raněných, nemocných, rodiček, pacientů s infekčními nemocemi a převoz zdravotnického materiálu. Jedná se o nezbytné a zásadní činnosti pro KNL. V souvislosti s uplynutím smlouvy (k 30.4.2011) bylo třeba uzavřít smlouvu novou.

V souvislosti s tím došlo k nedodržení postupu podle výše uvedené směrnice o zadávání veřejných zakázek a hrubému pochybení zaměstnance Ing. Jana Raise, který předložil řediteli dne 29.4.2011 k podpisu smlouvu, aniž jejímu uzavření proběhl výše předepsaný postup. Přitom Ing Rais ve spolupráci s obchodním oddělením odpovídal za dodržení finančního limitu zakázky a vypsání vhodného typu výběrového řízení.

Nová smlouva sice byla dne 29.4.2011 podepsána, ale vzápětí (dne 30.4.2011) došlo k jejímu zrušení.
Současně generální ředitel nařídil technické ředitelce (nadřízená Ing. Raise) učinit neprodleně kroky k nápravě.
Aby nedošlo k přerušení převozu pacientů a ohrožení jejich životů, byl se stávajícím dodavatelem a KNL podepsán dodatek k původní smlouvě, podle něhož dodavatel pokračoval v transportech pacientů za stejných podmínek jako předtím, a to po určitou dobu do ukončení řádného výběrového řízení na nového dodavatele těchto činností, nejdéle však do 31.5.2011.

Nová nabídka předchozího dodavatele byla v řádném poptávkovém řízení doplněna o další 2 nabídky. Nejvýhodnější nabídkou byla komisí vyhodnocena nabídka společnosti Česká sanita, s.r.o. (úspora cca 3 % oproti původním cenám, tedy cca 45 tis za rok). Následně byla podepsána nová smlouva s firmou Česká sanita na 1 rok.

Navision

(Nemocniční informační systém Navision od společnosti Navertica, a.s.)

Součástí použití IS Navison je i zajištění údržby tohoto softwaru, které se obnovuje na základě samostatné objednávky. Pro rok 2010 byla údržba objednána v modelu jednoho roku. Technický úsek prověřuje efektivitu využití jednotlivých licencí, jejich počet byl již snížen z 65 na 50 licencí výše uvedeného IS, a proto i pro rok 2011 byl zvolen model objednání údržby na jeden rok za stejných podmínek jako v roce 2010. Toto opatření vedlo k úsporám KNL.

Rozhodnutí technické ředitelky spočívalo pouze ve vybrání vhodného modelu na jeden rok, protože prosazovaný model ekonomické ředitelky na tři roky byl v kontextu prověřování efektivity využívání jednotlivých licencí pro KNL nevýhodný. Odeslání objednávky na 3 roky údržby licencí, na které bývalá EŘ trvala, by bylo nesprávným manažerským rozhodnutím i z dalšího důvodu.

K datu nutnosti objednání údržby nedošlo k odsouhlasení znění smlouvy ze strany poskytovatele a objednatele, kterou by se podmínky poskytování údržby a plateb za 3 roky trvání smlouvy řídili, což znamená, že po vystavení objednávky údržby na 3 roky, by KNL byla postavená do zcela nepříznivé situace při vyjednávání smluvních podmínek.

NELI servis, s.r.o.

V minulém roce společnost vykázala při obratu 46,38 mil Kč, zisk 1,346 mil Kč. Uvedený zisk byl rozhodnutím představenstva KNL a dozorčí rady KNL převeden na účet nerozděleného zisku.
Nové vedení NELI servisu od svého nástupu činí všechny kroky k zefektivnění činností společnosti. Na neobsazenou pozici ekonoma společnosti byl ustanoven Ing. Rastislav Mišičko. Jeho úkolem je během roku 2011 nastavit systémová opatření, která povedou k zefektivnění činností poskytovaných služeb k KNL, a.s, jejichž výsledkem bude zkvalitnění poskytovaných služeb, provozní úspory a z toho plynoucí finanční úspory. Je odpovědný za nastavení ekonomicko-technického modelu rozvoje společnosti NELI servis.

Již po prvních provedených analýzách a opatřeních se podaří ušetřit částku minimálně 0,5 milionu Kč do konce roku 2011.

Odměnu jednatelky navrhlo představenstvo a byla jednomyslně schválena všemi členy představenstva KNL, včetně odvolané ekonomické ředitelky. Náklady na odměnu jednatelky jsou nižší než náklady na odměnu pro předchozí vedení společnosti NELI servis.

Ing. Jan Rais, MBA je v NELI servisu, s.r.o. zaměstnán na pozici Koordinátor kotelny a spalovny. Tato funkce a náplň práce se prolíná s jeho zařazením v KNL, a.s., kde vede Oddělení provozu a správy majetku. Jeho sečtený plat za tyto funkce činí měsíčně 50.000 Kč, jeho odměny za rok 2010 celkem činili 195.000 Kč, za 1Q letošního roku dalších 50.000 Kč. Další formou odměny bylo financování studia MBA v roce 2007 ze zdrojů NELI servisu (cca 260.000 Kč). Odměny jednatelů za rok 2010 činily 810.000 Kč, při ročním obratu 46,38 mil Kč a zisku 1,346 mil Kč.

Zjištěné nedostatky v NELI servisu:

- Medister: zařízení na likvidaci nebezpečného odpadu - zbytečný a velmi nákladný provoz, odstavením se ušetří ročně zhruba 600 tisíc Kč.

- Absence hlídání efektivity spalovacích služeb - po podrobném prostudování bylo zjištěno, že spalovaní nebezpečného odpadu pro dva největší externí odběratele má výnosnost kolem 20 tisíc Kč ročně a jejich další provádění za stejných podmínek je proto pro nemocnici nevýhodné.

- Barely: nákup barelů na nebezpečný odpad činí náklad zhruba 4 až 5 milionů Kč ročně, byly dosud nakupovány bez výběrového řízení a v některých případech dokonce bez smlouvy. Postupně byla sjednaná náprava, došlo k zasmluvnění dodavatelských vztahů a vyhlášení výběrová řízení v souladu se zákonem.

- Výměna kotle: Doposud chybí koncepce tepelného hospodářství, částečné řešení výměnou jednoho kotle je krátkodobé a nevýhodné, navíc vypsané výběrové řízení vykazuje chyby v zadávací dokumentaci.

- Pojistka: při pojištění společnosti byl vynechán majetek v hodnotě deset milionů Kč, v případě pojistné události by NELI servis mohl utrpět velkou finanční ztrátu.

Veškeré zjištěné skutečnosti potvrzují nutnost rychlého zadání forenzního auditu.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?