Výrobci cigaret obviňují Austrálii, že jim ničí obchodní značky

20. 4. 2012 8:07
přidejte názor
Autor: Redakce
Tabákové koncerny obviňují australskou vládu, že znehodnocuje jejich obchodní značky. U soudu se snaží dosáhnout toho, aby v Austrálii, která přijala nejpřísnější zákon o reklamě na tabákové výrobky na světě, mohly i dál na krabičky cigaret tisknout svá charakteristická loga, napsala agentura AP.


Podle zákona musejí být krabičky takové, aby lidi nesváděly ke kouření. Tabákové koncerny budou muset prodávat cigarety ve fádních obalech olivově zelené barvy. Místo velblouda nebo charakteristické bílo-červené kombinace na nich budou natištěna varování před zdravotními dopady kouření a obrázky, které to náležitě doloží. Výrobci cigaret se novými pravidly budou muset začít řídit v prosinci.

Společnosti British American Tobacco, Philip Morris International, Imperial Tobacco a Japan Tobacco International ale vytáhly do boje proti novému zákonu. Tvrdí, že narušuje jejich právo na duševní vlastnictví a snižuje hodnotu jejich obchodních značek. Koncerny se obávají, že příklad Austrálie budou následovat i další země.

Obviňují australskou vládu, že kvůli zákonu získá nespravedlivou výhodu: na krabičkách cigaret bude moci propagovat své vlastní názory na kouření, aniž by za to jejich výrobce nějakým způsobem odškodnila. Odvolávají se na australskou ústavu, podle níž si vláda může osvojit cizí majetek jedině „za spravedlivých podmínek“.

Stephen Gageler, který u soudu zastupuje australskou vládu, takové argumenty odmítá. „Tvrzení, že krabičky od cigaret se stanou malými vládními billboardy, je chybné,“ řekl. Připomněl, že v zákoně jde o veřejné zdraví a ne o to, že si vláda přivlastňuje cizí duševní vlastnictví. Dodal, že vláda se snaží dosáhnout jedině toho, aby na výrobcích, které obsahují potenciálně nebezpečné látky, bylo varování, jako je to třeba v případě jedu na krysy.

Soud o sporu tabákových koncernů s australskou vládou rozhodne zřejmě během letošního roku.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?