Na přípravě vzdělávacího programu se podílely odborné učitelky středních a vyšších zdravotnických škol a Národní ústav odborného vzdělávání. Proces schválení vzdělávacího programu probíhal za spolupráce ministerstev zdravotnictví a školství. Východisky koncepce oboru byly návrhy zákona o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání; návrh vyhlášky o činnostech, které jsou oprávněni vykonávat zdravotničtí a jiní odborní pracovníci; porovnání požadavků na výkon činnosti a přípravu všeobecné sestry a zdravotnického asistenta; vzdělávací programy - VS, DiVS a návrh vzdělávacího programu Praktická sestra.
Koncepce vzdělávacího programu
Koncepce směřovala ke splnění těchto cílů: zajistit odbornou přípravu odpovídající kompetencím zdravotnického asistenta daným legislativou; poskytnout vzdělání umožňující žákům získat úplně střední odborné vzdělání (maturitu), zapojit se do celoživotního vzdělávání, lépe se orientovat na trhu práce a přizpůsobovat se jeho změnám, být připraven na občanský a osobní život; umožnit školám přizpůsobit vzdělávací program jejich záměrům a podmínkám a zároveň zajistit srovnatelnost poskytovaného vzdělávání. Novými prvky ve vzdělávání zastoupenými ve vzdělávacím programu jsou: klíčové kompetence, multikulturní ošetřovatelství, úvod do světa práce a ochrana člověka za mimořádných událostí. Ve složce všeobecného vzdělávání došlo k posílení všeobecného vzdělávání a propojení s odborným vzděláváním. Odborná složka vzdělávání je charakterizována propojením teoretických vědomostí a praktických dovedností na úrovni odborných předmětů, důrazem na ošetřovatelství a osvojení ošetřovatelských postupů a rozvoj osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka. Nová koncepce tvorby vzdělávacího programu klade důraz především na cíle a výsledky vzdělávání (kompetence) v obecné a konkretizované úrovni: obecné profi lují absolventa a funkci předmětu ve vzdělávacím programu a konkretizované ve výchovně-vzdělávacích cílech a očekávaných výsledcích vzdělávání.
Základy epidemiologie a hygieny - příklad
Příklad předmětových, výchovně-vzdělávacích cílů, klíčových kompetencí a očekávaných výsledků vzdělávání z vyučovacího předmětu Základy epidemiologie a hygieny:
Předmětové a vzdělávací cíle: Obecným cílem předmětu je zprostředkovat žákům vybrané poznatky z mikrobiologie, epidemiologie a hygieny, potřebné pro to, aby lépe pochopili příčiny onemocnění, vliv mikroorganizmů na zdraví a vztah mikroorganismu a životního prostředí.
Výchovně-vzdělávací cíle: Výchova směřuje k tomu, aby žák znal příčiny a způsob přenosu infekčních onemocnění i možnosti prevence, zejména primární, měl přehled o výskytu závažných infekčních onemocnění v ČR ve srovnání s jinými zeměmi, chápal souvislosti mezi kvalitou životního prostředí a zdravotním stavem obyvatelstva, měl přehled o základních požadavcích na kvalitu jednotlivých složek životního prostředí, znal a dodržoval zásady hygieny při práci ve zdravotnických zařízeních. Z hlediska klíčových kompetencí předmět umožňuje rozvíjet především práci s informacemi, komunikativní dovednosti - souvisle se vyjadřovat, vysvětlovat, zdůrazňovat a argumentovat, řešit problémy (např. z oblasti hygieny životního nebo pracovního prostředí).
Uplatnění absolventů
Absolventi zdravotnických oborů jsou ve srovnání s ostatními skupinami maturitních oborů nejméně vystaveni riziku nezaměstnanosti a nejrychleji nacházejí uplatnění na trhu práce. V letech 2002 až 2004 bylo bez práce v průměru pouze 6,1 % absolventů zdravotnických oborů, kteří v těchto letech ukončili vzdělávání.
Podíl na této skutečnosti má zajisté dosavadní systém středoškolského vzdělávání zdravotnických pracovníků a činnost všech vzdělávacích institucí a profesních organizací ČR. Předpokládáme, že zdravotnickému asistentovi bude poskytnuto vzdělání, které mu zajistí nezastupitelné místo v poskytování zdravotní péče a uplatnění na trhu práce.
O autorovi: Mgr. Jana Kratochvílová, Národní ústav odborného vzdělávání, Praha