Vzdělávání v komunikaci

08.06.2007
přidejte názor
Ilustrační obrázek
Autor: VitalikRadko – Depositphotos
Ilustrační obrázek
Příspěvek obsahuje charakteristiku a zkušenosti s certifikovaným kurzem Rozvoj komunikačních dovedností u zdravotníků pracujících v zařízeních pro seniory. Kurz vznikl a je realizován v Národním centru ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, vytvořili jej psychologové ze subkatedry společenských věd.


Jedním z důvodů vzniku kurzu je, že v české republice v posledních letech stárne populace a současně také přibývá pacientů a klientů, kteří prožívají své stáří ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních.

Obecnou snahou je, aby v těchto zařízeních zůstala zachována dobrá úroveň poskytované péče. Zvyšováním kvality komunikačních dovednosti zdravotníků jistě přispíváme ke zvyšování úrovně poskytované péče.

Komunikace se starým člověkem je specificky náročná, a proto je třeba zdravotníky podporovat v tom, aby svoje komunikační dovednosti prohlubovali.

Certiřkovaný kurz, který je organizován pod názvem „Rozvoj komunikačních dovedností u zdravotníků pracujících v zařízeních pro seniory“ je určen pro všeobecné sestry a jiné odborné pracovníky ve zdravotnictví, kteří se seniory pracují.

Komunikace se starým člověkem

Cílem kurzu především je, aby zdravotník, který tento certiřkovaný kurz absolvuje, byl schopen a ochoten otevřeně komunikovat se starým člověkem, znal specifika komunikace s dementním pacientem a uměl je uplatňovat v praxi. Naší snahou je dále i to, aby byl zdravotník schopen komunikovat s rodinou klienta, vnímal rodinu klienta jako rodinu v náročné životní situaci a členům rodiny poskytoval účinnou psychickou podporu v péči o pacienta.

Vazba mezi zdravotníky a klientem

Kurz vychází z předpokladu, že rozvojem komunikačních dovedností u všeobecných sester lze dosáhnout zvýšení úrovně poskytované péče.

Rozvoj komunikačních dovedností u zdravotníků vede k efektivnějšímu vzniku dobrého pracovního společenství mezi zdravotníky a klientem, k aktivní spolupráci, k plnému nasazení jak klienta, tak zdravotníka při vzájemné důvěře a otevřenosti v komunikaci.

Každý zdravotník s dobrými komunikačními dovednostmi lépe dává klientovi pocit, že není ve svém trápení sám, že je akceptován a respektován.

V průběhu kurzu získá absolvent komplexní přehled o psychologických zvláštnostech vývojového období stáří, podrobný přehled o psychických změnách ve stáří, dále si také rozšíří své znalosti o psychických zvláštnostech člověka trpícího demencí a podrobně se seznámí s psychologickou problematikou smrti a umírání.

Průběh a formy certifikovaného kurzu

Základními formami výuky jsou přednášky, semináře, praktická cvičení, nácviky a diskuse. Nácviky komunikačních dovednosti probíhají modelováním situací z pracovního prostředí, hraním rolí, prací s videotechnikou, prací ve skupinách.

V praktických cvičeních absolventi kurzu rozvíjejí své schopnosti a dovednosti optimálně komunikovat se starým člověkem a jeho rodinou. Pracuje se na prohloubení dovedností a schopnosti optimálně přistupovat ke člověku trpícímu demencí. Absolventi kurzu se učí rovněž rozlišovat špatné způsoby komunikace, aby tak zabránili poškození klienta.

Kurz nabízí i získání praktických zkušeností

Certiřkovaný kurz trvá šest měsíců a probíhá ve třech dvoudenních setkáních.

Mezi jednotlivými setkáními mají absolventi možnost si získané dovednosti vyzkoušet v praxi a svoje zkušenosti konzultovat v následujících setkáních. Na závěr absolvent kurzu obdrží certiřkát. Závěrečný certiřkát vypovídá o tom, že absolvent kurzu získal zvláštní odbornou způsobilost pro vedení podpůrného psychoterapeutického rozhovoru. Absolvent kurzu obdrží po úspěšném ukončení kurzu 15 kreditů.

Absolvování napomáhá k lepšímu sebepoznání těch, kteří ho absolvovali

Na základě našich zkušeností s účastníky kurzu máme ověřeno, že kurz oslovuje nejen všeobecné sestry, ale i jiné zdravotnické nelékařské odbornosti (např. fyzioterapeuty, ergoterapeuty).

Absolventi kurzu hodnotí pozitivně zejména nácviky komunikačních dovedností formou modelování situací a práci s videokamerou.

Právě tyto formy výuky vnímají absolventi kurzu jako největší osobní přínos. Lepší poznání sama sebe a zdokonalení se v komunikačních dovednostech má za následek růst přirozeného respektu ke klientovi. Tyto aktivity vedou následně také ke zvýšení úrovně poskytované péče.


O autorovi: Mgr. Lenka Minibergerová, Subkatedra společenských věd NCO NZO Brno (minibergerova@nconzo.cz)

Kvíz týdne

Kvíz: Uhádnete, jaké nemoci se léčí těmito léky?
1/9 otázek