Vzdělávání zaměstnanců

2. 7. 2006 12:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Nemocnice Most získala již podruhé dotaci z ESF na vzdělání svých zaměstnanců. Nemocnice Most reflektovala v prosinci 2005 na výzvu Úřadu práce Most v rámci programu Operační program rozvoje lidských zdrojů, opatření 4.1 Adaptabilita a podpora konkurenceschopnosti podniků a organizací.


V rámci této výzvy byl předložen projekt zpracovaný hlavní sestrou Ditou Vlasákovou s názvem Posílení a rozvoj profesního kapitálu zaměstnanců Nemocnice Most, p. o. Základním cílem projektu je zvýšit kvalitu, a tím i konkurenceschopnost Nemocnice Most (NM) v oblasti poskytování zdravotnické péče. Zvyšování kvality péče o pacienty je hlavním cílem a strategií politiky jakosti Nemocnice Most. Základním krokem je zaměření se na růst, prohloubení a zvyšování kvalifi kace a odbornosti personálu nemocnice. Na vedení nemocnice jsou zaměřeny dva kurzy pod názvem Výkonný manažer a Strategický marketing a konkurenceschopnost zdravotnických zařízení. Druhá část kurzů, jež jsou součástí projektu, je určena nelékařskému zdravotnickému personálu. Jedná se o kurzy Bazální stimulace a kurz Komunikační dovednosti.

Potřebnost kurzů vychází z vývoje oboru ošetřovatelství v souvislosti s trendem zavádět nové ošetřovatelské koncepty do praxe a stále zkvalitňovat vztah, přístup a komunikaci s pacientem. Chceme našim klientům poskytovat co nejkomplexnější služby v nejvyšší možné kvalitě. Spokojenost pacienta je měřena a analyzována. Výsledky slouží pro zajištění zpětné vazby v rámci řízení procesů.

Rozsáhlé šetření z roku 2003, které bylo zaměřeno na spokojenost pacientů s péčí, edukací, hotelovými službami, úrovní komunikace v rámci vztahu zdravotník/pacient atd., pro nás bylo prahovou hodnotou. Z výstupů bylo patrné, že v komunikaci je ještě co zlepšit, i když i nyní je pacienty vnímána přibližně v 80 % pozitivně. Dobrá a empatická komunikace je někdy pro pacienta lepším lékem než robotizovaná operace na špičkovém pracovišti. Celkově je projekt zaměřen na získání nových zkušeností a dovedností, které implementací do praxe zkvalitní poskytovanou péči, spokojenost klientů, a tím dojde celkově ke zvýšení profi tu poskytovaných služeb.

Projekt se skládá z pěti kurzů zaměřených na nácvik konceptu Bazální stimulace, kurzu, v němž budou zaměstnanci školeni v nácviku komunikačních dovedností. Tento kurz je určen vrchním a staničním sestrám. Další součástí projektu je kurz zaměřený na nácvik manažerských dovedností pro top management nemocnice a v neposlední řadě bude ze získaných finančních prostředků zřízeno výukové centrum, jež je nezbytné k realizaci projektu. Toto centrum bude následně sloužit ke stejně zaměřeným účelům, tj. k realizaci vzdělávacích akcí pro zaměstnance nemocnice. Smyslem kurzů Bazální stimulace je dosažení odborných a praktických znalostí konceptu Bazální stimulace a schopnosti reagovat a adekvátním způsobem saturovat potřeby lidí, u nichž je z jakýchkoli příčin změněna možnost komunikace, hybnost a vnímání i podpora jejich vlastních aktivit. Tímto bude zvýšena kvalita ošetřovatelské péče a rozšířena nabídka zdravotnických služeb NM.

Kurz komunikačních dovedností má přispět ke zlepšení poskytované ošetřovatelské péče ve smyslu nácviku profesionální komunikace s pacientem, nácviku prezentačních dovedností, které jsou nepostradatelné v rámci předávání odborných informací na konferencích a seminářích. Nemocnice Most tak chce přispět ke zvýšení komunikační úrovně svých zaměstnanců a realizovat nápravná opatření, která vedení nemocnice stanovilo na základě dotazníkového šetření. Komunikace je jedním z nejdůležitějších článků mezilidských vztahů. Slovní komunikace zůstává stěžejní a na její schopnosti velkou měrou záleží i úspěch manažerských aktivit. Základní podmínkou správné komunikace je vědomí, že nezáleží jen na tom, co říkáme, ale i jak to říkáme. Proto musíme volit určitou strategii vyjadřování.

Jednotlivé způsoby komunikace mohou v každém případě ovlivňovat dosažení vytčeného cíle buď pozitivně, nebo naopak zhoubně. Zejména pro manažery a jiné vedoucí pracovníky je proto důležité, aby se nad svou formou komunikace zamýšleli a příslušně se v ní školili. Cílem kurzu je zlepšit komunikační dovednosti vrchních a staničních sester tak, aby byl otevřen prostor pro zkvalitnění mezilidských vztahů na pracovišti a zároveň došlo ke zlepšení komunikace mezi personálem a klientem. Vrchní a staniční sestry by pak měly předávat získané dovednosti dál mezi ostatní personál.

Tato složka, tedy komunikační dovednosti, hrají v poskytování ošetřovatelské péče velmi stěžejní úlohu. Je nutné zaměřit se nejen na léčbu somatickou, ale na všechny složky klientovy osobnosti, a uplatňovat holistický pohled v ošetřovatelské péči. U zdravotníků, kteří jsou v každodenním styku s pacientem, je právě komunikace velkým nástrojem. Nezanedbatelnou součástí image každého manažera je kultura jeho projevu. Cílem kurzu bude rozvinout stávající prezentační dovednosti a motivovat k případným změnám a sebezdokonalování. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a také ze statního rozpočtu České republiky.

VZDĚLÁVACÍ AKCE, JEŽ JSOU SOUČÁSTÍ PROJEKTU POSÍLENÍ A ROZVOJ PROFESNÍHO KAPITÁLU ZAMĚSTNANCŮ NEMOCNICE MOST, P. O.

Kurzy Bazální stimulace 1 kurz nadstavbový – určen absolventům základního kurzu 4 kurzy základní Kurz je určen zaměstnancům Nemocnice Most a ve dvou termínech bude zdarma dostupný i pro externí NELZP z ZZ Ústeckého kraje. Kapacita jednotlivých kurzů je 20 účastníků. Celkově bude volných přibližně 40 míst pro externí účastníky. Definitivní informace a termíny budou uveřejněny nejpozději do srpna 2006 na www.nspm.cz/ Novinky/Plán seminářů. Zájemcům zde budou zpřístupněny i podmínky jejich účasti včetně přihlášky, kterou bude možno zasílat od září 2006 na uvedený kontakt.
Kurz komunikačních dovedností Je složen ze tří modulů, které pokrývají základní oblasti komunikačních dovedností Kurz je určen pouze zaměstnancům Nemocnice Most – vrchním a staničním sestrám
Kurz Výkonný manažer Kurz skládající se z 10 modulů, jež obsahují základní témata vztahující se ke každodenní praxi manažera Jednotlivé moduly: 1. Stress management 2. Time management 3. Komunikační dovednosti I.–IV. (komunikace jako cesta řešení problému, komunikace a efektivní vedení lidí, optimální komunikace a duševní zdraví, komunikace s veřejnými sdělovacími prostředky) 4. Veřejné vystoupení, rétorika 5. Efektivní vedení porad, zacilování schůzí a seminářů 6. Skupinové řešení problému, týmové rozhodování 7. Řešení konfliktu v pracovních vztazích; 8. Metoda brainstormingu 9. Rozvoj osobního potenciálu 10. Personalistika, řízení lidských zdrojů Určeno pro top management Nemocnice Most, p. o.
Kurz Strategický marketing a konkurenceschopnost zdravotnických zařízení Kurz je koncipován jako náročný kompetenční kurz pro vedoucí manažery a pracovníky zdravotnických zařízení. Kurz je zaměřen na budování konkurenční superiority pomocí strategických marketingových nástrojů vycházejících ze zahraničních zkušeností Určeno pro top management Nemocnice Most, p. o.
Poslední aktivitou je zřízení výukového centra v Nemocnici Most, p. o., jež bude sloužit k realizaci vzdělávacích akcí

O autorovi: Dita Vlasáková, Nemocnice Most, p. o. (hlavni.sestra@nspm.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?