V rámci této výzvy byl předložen projekt zpracovaný hlavní sestrou Ditou Vlasákovou s názvem Posílení a rozvoj profesního kapitálu zaměstnanců Nemocnice Most, p. o. Základním cílem projektu je zvýšit kvalitu, a tím i konkurenceschopnost Nemocnice Most (NM) v oblasti poskytování zdravotnické péče. Zvyšování kvality péče o pacienty je hlavním cílem a strategií politiky jakosti Nemocnice Most. Základním krokem je zaměření se na růst, prohloubení a zvyšování kvalifi kace a odbornosti personálu nemocnice. Na vedení nemocnice jsou zaměřeny dva kurzy pod názvem Výkonný manažer a Strategický marketing a konkurenceschopnost zdravotnických zařízení. Druhá část kurzů, jež jsou součástí projektu, je určena nelékařskému zdravotnickému personálu. Jedná se o kurzy Bazální stimulace a kurz Komunikační dovednosti.
Potřebnost kurzů vychází z vývoje oboru ošetřovatelství v souvislosti s trendem zavádět nové ošetřovatelské koncepty do praxe a stále zkvalitňovat vztah, přístup a komunikaci s pacientem. Chceme našim klientům poskytovat co nejkomplexnější služby v nejvyšší možné kvalitě. Spokojenost pacienta je měřena a analyzována. Výsledky slouží pro zajištění zpětné vazby v rámci řízení procesů.
Rozsáhlé šetření z roku 2003, které bylo zaměřeno na spokojenost pacientů s péčí, edukací, hotelovými službami, úrovní komunikace v rámci vztahu zdravotník/pacient atd., pro nás bylo prahovou hodnotou. Z výstupů bylo patrné, že v komunikaci je ještě co zlepšit, i když i nyní je pacienty vnímána přibližně v 80 % pozitivně. Dobrá a empatická komunikace je někdy pro pacienta lepším lékem než robotizovaná operace na špičkovém pracovišti. Celkově je projekt zaměřen na získání nových zkušeností a dovedností, které implementací do praxe zkvalitní poskytovanou péči, spokojenost klientů, a tím dojde celkově ke zvýšení profi tu poskytovaných služeb.
Projekt se skládá z pěti kurzů zaměřených na nácvik konceptu Bazální stimulace, kurzu, v němž budou zaměstnanci školeni v nácviku komunikačních dovedností. Tento kurz je určen vrchním a staničním sestrám. Další součástí projektu je kurz zaměřený na nácvik manažerských dovedností pro top management nemocnice a v neposlední řadě bude ze získaných finančních prostředků zřízeno výukové centrum, jež je nezbytné k realizaci projektu. Toto centrum bude následně sloužit ke stejně zaměřeným účelům, tj. k realizaci vzdělávacích akcí pro zaměstnance nemocnice. Smyslem kurzů Bazální stimulace je dosažení odborných a praktických znalostí konceptu Bazální stimulace a schopnosti reagovat a adekvátním způsobem saturovat potřeby lidí, u nichž je z jakýchkoli příčin změněna možnost komunikace, hybnost a vnímání i podpora jejich vlastních aktivit. Tímto bude zvýšena kvalita ošetřovatelské péče a rozšířena nabídka zdravotnických služeb NM.
Kurz komunikačních dovedností má přispět ke zlepšení poskytované ošetřovatelské péče ve smyslu nácviku profesionální komunikace s pacientem, nácviku prezentačních dovedností, které jsou nepostradatelné v rámci předávání odborných informací na konferencích a seminářích. Nemocnice Most tak chce přispět ke zvýšení komunikační úrovně svých zaměstnanců a realizovat nápravná opatření, která vedení nemocnice stanovilo na základě dotazníkového šetření. Komunikace je jedním z nejdůležitějších článků mezilidských vztahů. Slovní komunikace zůstává stěžejní a na její schopnosti velkou měrou záleží i úspěch manažerských aktivit. Základní podmínkou správné komunikace je vědomí, že nezáleží jen na tom, co říkáme, ale i jak to říkáme. Proto musíme volit určitou strategii vyjadřování.
Jednotlivé způsoby komunikace mohou v každém případě ovlivňovat dosažení vytčeného cíle buď pozitivně, nebo naopak zhoubně. Zejména pro manažery a jiné vedoucí pracovníky je proto důležité, aby se nad svou formou komunikace zamýšleli a příslušně se v ní školili. Cílem kurzu je zlepšit komunikační dovednosti vrchních a staničních sester tak, aby byl otevřen prostor pro zkvalitnění mezilidských vztahů na pracovišti a zároveň došlo ke zlepšení komunikace mezi personálem a klientem. Vrchní a staniční sestry by pak měly předávat získané dovednosti dál mezi ostatní personál.
Tato složka, tedy komunikační dovednosti, hrají v poskytování ošetřovatelské péče velmi stěžejní úlohu. Je nutné zaměřit se nejen na léčbu somatickou, ale na všechny složky klientovy osobnosti, a uplatňovat holistický pohled v ošetřovatelské péči. U zdravotníků, kteří jsou v každodenním styku s pacientem, je právě komunikace velkým nástrojem. Nezanedbatelnou součástí image každého manažera je kultura jeho projevu. Cílem kurzu bude rozvinout stávající prezentační dovednosti a motivovat k případným změnám a sebezdokonalování. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a také ze statního rozpočtu České republiky.
VZDĚLÁVACÍ AKCE, JEŽ JSOU SOUČÁSTÍ PROJEKTU POSÍLENÍ A ROZVOJ PROFESNÍHO KAPITÁLU ZAMĚSTNANCŮ NEMOCNICE MOST, P. O.
Kurzy Bazální stimulace | 1 kurz nadstavbový – určen absolventům základního kurzu 4 kurzy základní | Kurz je určen zaměstnancům Nemocnice Most a ve dvou termínech bude zdarma dostupný i pro externí NELZP z ZZ Ústeckého kraje. Kapacita jednotlivých kurzů je 20 účastníků. Celkově bude volných přibližně 40 míst pro externí účastníky. Definitivní informace a termíny budou uveřejněny nejpozději do srpna 2006 na www.nspm.cz/ Novinky/Plán seminářů. Zájemcům zde budou zpřístupněny i podmínky jejich účasti včetně přihlášky, kterou bude možno zasílat od září 2006 na uvedený kontakt. |
Kurz komunikačních dovedností | Je složen ze tří modulů, které pokrývají základní oblasti komunikačních dovedností | Kurz je určen pouze zaměstnancům Nemocnice Most – vrchním a staničním sestrám |
Kurz Výkonný manažer | Kurz skládající se z 10 modulů, jež obsahují základní témata vztahující se ke každodenní praxi manažera Jednotlivé moduly: 1. Stress management 2. Time management 3. Komunikační dovednosti I.–IV. (komunikace jako cesta řešení problému, komunikace a efektivní vedení lidí, optimální komunikace a duševní zdraví, komunikace s veřejnými sdělovacími prostředky) 4. Veřejné vystoupení, rétorika 5. Efektivní vedení porad, zacilování schůzí a seminářů 6. Skupinové řešení problému, týmové rozhodování 7. Řešení konfliktu v pracovních vztazích; 8. Metoda brainstormingu 9. Rozvoj osobního potenciálu 10. Personalistika, řízení lidských zdrojů | Určeno pro top management Nemocnice Most, p. o. |
Kurz Strategický marketing a konkurenceschopnost zdravotnických zařízení | Kurz je koncipován jako náročný kompetenční kurz pro vedoucí manažery a pracovníky zdravotnických zařízení. Kurz je zaměřen na budování konkurenční superiority pomocí strategických marketingových nástrojů vycházejících ze zahraničních zkušeností | Určeno pro top management Nemocnice Most, p. o. |
Poslední aktivitou je zřízení výukového centra v Nemocnici Most, p. o., jež bude sloužit k realizaci vzdělávacích akcí |
O autorovi: Dita Vlasáková, Nemocnice Most, p. o. (hlavni.sestra@nspm.cz)