První lékárny budou od února testovat novou službu elektronické komunikace Všeobecné zdravotní pojišťovny. Nový informační kanál největší zdravotní pojišťovny v ČR umožní lékárnám okamžitě ověřit správnost receptů a zamezit tak případným pozdějším komplikacím při jejich vyúčtování.
Na podmínkách zavedení této nové služby se v úerý dohodli ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR Pavel Horák a prezident České lékárnické komory Stanislav Havlíček.
U pacientů, kteří si přijdou vyzvednout recept, budou moci lékárníci okamžitě zjistit, zda a u jaké pojišťovny mají platné zdravotní pojištění, a dále ověřit správnost údajů o zdravotnickém zařízení, které recept vystavilo, a to včetně platnosti jeho smlouvy se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou.
Tato nová elektronická služba je založena na automatické komunikaci informačního systému VZP ČR přímo s počítačem resp. informačním systémem lékárníka. „Služba lékárníka nijak nezatíží. Stačí mu zadat recept do vlastního lékárenského systému a ten se přímo automaticky dotáže informačního systému VZP na platnost pojištění pacienta i smlouvy předepisujícího zdravotnického zařízení,“ vysvětluje ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Pavel Horák.
Podle prezidenta České lékárnické komory Stanislava Havlíčka má nový komunikační kanál hlavní výhody v ušetření zbytečných výdajů lékáren.
„Kvůli receptům s chybnými údaji lékárny přicházejí o peníze. Pojišťovny nemohou platit za recepty, které jsou vystaveny na neexistujícího pojištěnce nebo pacienta bez zdravotního pojištění. Komplikace také nastává, když recept vystaví zdravotnické zařízení, které nemá s pojišťovnou pacienta uzavřenou platnou smlouvu,“ uvedl Havlíček.
Automatický komunikační kanál tak usnadní lékárnám práci a zároveň ušetří peníze, protože pomůže předcházet zpožďování plateb za opravované recepty či dokonce jejich neproplacení. Recepty s chybnými údaji tvoří až jedno procento všech receptů, které VZP dostává od lékáren k proplacení.
Nová služba bude nejprve nasazena u vybraných lékáren v testovacím provozu, během kterého budou doladěny fungování služby i činnost lékáren. Na základě dohody zástupců lékárníků a pojišťovny pak budou společně nastaveny přesné procesy a návody, jak s chybnými recepty zacházet. K rutinnímu využívání lékárnami bude služba připravena v květnu tohoto roku.
Nově zaváděný systém elektronické komunikace se zároveň nemá omezit pouze na lékárny. „V budoucnu bychom rádi tuto službu rozšířili kromě lékáren i na další druhy zdravotnických zařízení a ostatní partnery pojišťovny, např. finanční úřady, zaměstnavatele či pracovní úřady,“ uzavírá Pavel Horák.
PhDr. Tereza Květoňová, www.Zdravi.Euro.cz
vedoucí oddělení veřejných záležitostí VZP