Záchranka má nový vůz pro obézní

18. 1. 2007 8:37
přidejte názor
Autor: Redakce
Sanitku s přívlastkem XXL včera představila pražská záchranná služba na své stanici ve smíchovské Nádražní ulici. Samotný vůz se na první pohled od běžné sanity nijak neliší, veškeré vybavení je totiž uvnitř...


Pražská záchranka včera slavnostně převzala zbrusu novou sanitku. Ta se od běžného vozu liší hlavně speciálním vybavením, které usnadňuje přepravu obézních pacientů.

Protože bude mít záchranka jen jeden takový vůz, budou muset neakutní pacienti čekat. V případě potíží ale podle ředitele záchranky žádné prodlevy nehrozí.

Sanitku s přívlastkem XXL včera představila pražská záchranná služba na své stanici ve smíchovské Nádražní ulici. Samotný vůz se na první pohled od běžné sanity nijak neliší, veškeré vybavení je totiž uvnitř.

Speciální přepravní lůžko, které připomíná bytelnější skládací nosítka, která záchranáři běžně používají, umožňuje přepravu těžkých pacientů trpících obezitou.

Nosnost speciálních nosítek je 386 kilogramů a i s takto těžkým pacientem mohou po naložení manipulovat pouze dva záchranáři.

Nosítka mají naviják

Ve voze jsou nosítka umístěna na navijáku, který je plynule spouští po kolejnicích z rampy vozu na chodník, poté jej záchranáři osadí madly a těžkého pacienta mohou dopravit, kam je třeba.

„K řadě pacientů jsme dosud museli volat na pomoc hasiče, mnohdy bylo totiž k přepravě potřeba i šest až osm lidí,“ popsal Právu ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz.

Běžnou praxí bylo podle jeho slov i transportování pacientů oknem bytu za pomoci speciálních nosítek, která hasiči umístili na svůj hydraulický žebřík. Zásahů u obézních pacientů je běžně i několik za den.

„Jsem rád, že jsme mohli naší záchrance koupit takovýto vůz, který může záchranářům usnadnit práci, například i při přepravě postižených na invalidních vozících, nebo s pacienty, které je třeba převážet i se zvláštními přístroji,“ pochvaloval si pražský radní Milan Pešák (ODS), který má na starosti oblast zdravotnictví.

Podle jeho slov je důležité, že záchranka poskytuje přepravu handicapovaných k běžným vyšetřením i přes to, že to je další finanční zátěž. Ve výbavě auta, které si záchranáři vyhlédli již vloni na specializovaném veletrhu v Německu, je také takzvaný schodolez.

Jde o speciální sedadlo, které umožňuje snadnou přepravu těžkých pacientů po schodech. Nová sanita, která je v republice naprostou raritou, je novinkou americké firmy a ve světě existuje jen asi pět stovek takto vybavených vozů.

„Celková cena vozu vyšla na necelé čtyři milióny korun,“ upřesnil Pešák.

I přes velkou slávu a křest nové sanity ale došlo i na problémy, kterým záchranka čelí v souvislosti s novými zákony, které letos vešly v platnost.

Problémy se zákony

„Stejně jako u dalších zdravotnických zařízení se i záchranky dotkne zejména nový Zákoník práce, který omezuje přesčasové hodiny i pohotovostní služby, takže bude nutné vyřešit zachování kvality služeb,“ řekl Právu Pešák s tím, že bude muset záchranná služba prověřit všechny možnosti šetření a využití vlastních zdrojů.

Celkem by záchranáři potřebovali na tři desítky nových posil.

„Problém je v tom, že je takových lidí nedostatek i na školách, navíc platí nyní přísnější kritéria na odbornost a vzdělání takových pracovníků,“ poznamenal Schwarz.

Podle Pešáka bude kvůli novému Zákoníku práce potřeba na letošní rok sehnat deset miliónů korun, dalších sedm miliónů bude třeba na vládou stanovené zvýšení platů v příspěvkových organizacích. Podle města chybí záchrance vlastní zákon, podobně jako jej mají další složky integrovaného záchranného systému, hasiči a policie.

O náklady spojené s novými zákony chce Praha, která provoz služby platí, žádat u ministerstva zdravotnictví. „Proti jiným záchrankám, kde byly do nynějška běžné dvoui vícedenní služby lékařů, jsme ve výhodě, protože jsme již před lety přešli na dvanáctihodinové směny,“ řekl Právu Schwarz s tím, že při běžném počtu okolo tří set výjezdů denně by záchranáři delší „šichty“ ani nezvládli.

Právo

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?