Daně z cigaret, jejichž růst je jedním z nejúčinnějších nástrojů k poklesu kuřáctví, má země na nejnižší úrovni, kterou EU umožňuje, řekla.
Aktuálně se v ČR vede boj o zákaz kouření v restauracích, v řadě zemí je přitom už běžný. Zastánci „svobody“ kuřáků a podnikatelé v pohostinství ho ale odmítají.
„Podrobná analýza univerzity v britském Bathu potvrdila, že dvě z největších světových tabákových společností aktivně podkopávaly a stále podkopávají kontrolu tabáku v ČR,“ uvedla expertka.
Jako poslední člen EU ratifikovala ČR po osmi letech odkladů úmluvu Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku, v platnost vstoupí 30. srpna 2012. Úmluva platí ve 173 zemích a EU. V ČR kouří 30 procent lidí nad 15 let, mezi mladými od 15 do 18 let až 40 procent. Tabák způsobuje ročně 18.000 předčasných úmrtí, tedy asi 50 denně.
„Ani nejreakčnější politik dnes nemůže pochybovat o tom, že kdyby byly cigarety vynalezeny teď, nebylo by nikde povoleno je prodávat,“ řekl profesor Robert West z centra pro výzkum zdraví Londýnské univerzity.
Podle něj se v tradičně kuřácké Británii podařilo snížit počty kuřáků pod 20 procent komplexním přístupem - zahrnuje cenu cigaret, tedy jejich vysoké zdanění, kontrolu nelegálního prodeje, mediální kampaně, nekuřácké veřejné prostory a omezení reklamy na tabákové výrobky.
Zásadní podle profesora také je pomoci kuřákům, aby přestali kouřit. Bez odborné pomoci jen pět ze sta kuřáků, kteří se rozhodli nekouřit, po roce skutečně nekouří. S odbornou pomocí a podpůrnými léky, které dodávají tělu nikotin, stoupá úspěšnost desetinásobně.
West ocenil programy pro odvykání kouření, které vypracovali čeští odborníci, jsou podle něj nejlepší na světě. V Británii mají lidé odvykací léčbu zadarmo, britská vláda podle Westa uznala, že se jí to vyplatí. V ČR si lidé tuto léčbu musejí platit.
Experti radí ČR, aby část daňových příjmů z tabákových výrobků dala na prevenci kouření a alespoň částečné pokrytí nákladů na léčbu nemocí souvisejících s kouřením. Radí také zvýšit podporu protikuřácké výchovy mladých, omezit reklamu na tabákové výrobky a nahrazovat ji co nejširší nabídkou programů pro odvykání kouření mezi kuřáky.