Nové zdravotní výkony umožní vykazovat ošetřovatelskou péči na zdravotně sociálním lůžku v pobytových zařízeních sociálních služeb a v lůžkových zdravotnických zařízeních. Otázka je, zda zvolená forma úhrady výkonovým způsobem ošetřovatelské péče je optimální.
U uvedeného způsobu evidence a vykazování zdravotní péče se obecně uvádí, že rizikem platby za výkon je možnost vykazování ve skutečnosti nerealizovaných výkonů nebo nadprodukce výkonů, potom plátci zdravotní péče - zdravotní pojišťovny - obvykle sahají k nejrůznějším administrativním omezením ve formě regulačních opatření a limitů na straně úhrad za provedené zdravotní výkony.
Z tohoto důvodu a mnoha dalších poskytovatelé uvedené ošetřovatelské péče preferovali jinou formu úhrady za poskytovanou péči. Možnost evidovat a vykazovat provedenou ošetřovatelskou péči je však pouze jedním z předpokladů k tomu, aby zdravotně sociální lůžko ve výše uvedených zařízeních mohlo fungovat.
Předpokladem k tomu je zajištění podmínek pro poskytování ošetřovatelské péče hrazené ze zdravotního pojištění v pobytových zařízeních sociálních služeb a obdobných podmínek v lůžkových zdravotnických zařízeních. Současným poskytováním zdravotní a sociální péče je naplněn statut zdravotně sociálního lůžka, které je financováno z více zdrojů.
Zdravotnická zařízení se ocitnou v situaci, kdy jim úhrada ze zdravotního pojištění bude pokrývat pouze část nákladů na provoz zdravotně sociálních lůžek, další náklady bude nutné hradit z jiných zdrojů. Tím zdrojem je úhrada za poskytované sociální služby a dále úhrada za pobyt a stravu.
Úhradu za pobyt a stravu budou hradit ze svých příjmů pacienti-uživatelé zdravotně sociální péče, podle podmínek, které jsou stanoveny zákonem o sociálních službách, včetně jeho prováděcích předpisů. Vyhláška stanoví maximální výši úhrad za ubytování a stravu.
Úhradu za poskytované sociální služby, které bude zdravotnické zařízení povinno zajistit (v rozsahu stanoveném zákonem o sociálních službách), uhradí pacient-uživatel pomocí a ve výši přiznaného příspěvku na péči, pokud bude jeho příjemcem. Pokud pacient-uživatel nebude příjemcem příspěvku na péči, měl by podat žádost o jeho přiznání. Zdravotnická zařízení na pokrytí nákladů, které nebudou uhrazeny pomocí příspěvku na péči, budou moci žádat o dotaci ze státního rozpočtu.
Jakým způsobem bude probíhat změna pobytu pacienta z hospitalizace zdravotní na pobyt uživatele zdravotně sociální péče na zdravotně sociálním lůžku? Ke dni, kdy zaniknou důvody pro další hospitalizaci, ale dotyčnou osobu nebude možné propustit do domácího ošetřování, se obrátí nejlépe sociální pracovník zdravotnického zařízení na místně příslušnou obec (úřad obce s rozšířenou působností) se žádostí o zajištění další péče pomocí např. terénních služeb či jiných služeb. Pokud úřad nezajistí zprostředkování takových služeb, protože nejsou v místě bydliště osoby dostupné, neprodleně tuto skutečnost oznámí zdravotnickému zařízení. V tomto okamžiku je zdravotnické zařízení oprávněno změnit pobyt ze zdravotního na zdravotně sociální.
Zdravotnické zařízení nabídne osobě uzavření smlouvy, odmítnutí podepsání smlouvy bude mít za následek přechod do plně hrazeného pobytu ve zdravotnickém zařízení ve smyslu zdravotnických předpisů. Po uzavření smlouvy nastává režim poskytování souběžně péče zdravotní a sociální. Smlouva obsahuje i ustanovení o úhradě za péči sociální a úhradě za pobyt a stravu. Pokud osoba není příjemcem příspěvku na péči, je namístě podat žádost o přiznání příspěvku na péči. Pokud osobě vznikne nárok na příspěvek na péči, je vyplácen zpětně, ode dne podání žádosti.
Zdravotnická zařízení, která budou zřizovat zdravotně sociální lůžka podle § 52 zákona o sociálních službách, by měla požádat o zápis do registru poskytovatelů sociálních služeb u místně příslušného krajského úřadu. Skutečnost, že zdravotnická zařízení budou provozovat zdravotně sociální lůžka je opravňuje k podání žádosti o dotaci ze státního rozpočtu na sociální služby, které budou poskytovat. Dotace budou poskytovány prostřednictvím dvou již vyhlášených dotačních programů pro rok 2007. Program podpory A je určen poskytovatelům s místní či regionální působností a program podpory B je určen poskytovatelům, kteří mají celostátní nebo nadregionální charakter.
Podmínkou podání žádosti o dotaci je předchozí zápis do registru poskytovatelů sociálních služeb. Další bližší podmínky a formuláře žádosti jsou uvedeny v Metodice MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu poskytovatelům sociálních služeb pro rok 2007. Vyplněná žádost se v Programu podpory A podává prostřednictvím příslušného krajského úřadu, v případě podpory B se podává odboru sociálních služeb Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky.
Žádost o dotaci mohou zdravotnická zařízení začít podávat počínaje dnem 2. ledna 2007 průběžně během roku k následujícím termínům, kterými jsou 28. únor 2007, 30. květen 2007 a 20. září 2007.
Zdravotnická zařízení, která podala žádost o dotaci již v roce 2006, znovu žádost podávat nemusejí, povinnost zápisu do registru poskytovatelů sociálních služeb však splnit musí. Na dotaci není právní nárok, pokud zdravotnické zařízení dotaci získá, bude poskytována formou záloh, které podléhají ročnímu finančnímu vypořádání.
Bližší informace o poskytování sociálních služeb ve zdravotnických zařízeních, pokyny, metodika, včetně formuláře žádosti jsou uveřejněny na stránkách www.mpsv.cz.
O autorovi: Ing. Iva Merhautová, členka sekce managementu OSZSP ČR (reditel@szu-praha.cz)