Šetření se nejprve týkalo let 2005– 2008, ale nakonec pokračovalo i v dalším období.
Výsledná zpráva obsahuje skandální zjištění: u 400–1200 pacientů lze předpokládat, že byli závažně poškozeni (a někteří zbytečně zemřeli) nedostatečnou péčí – ta navíc zahrnovala prakticky všechny oblasti, od urgentních zákroků přes infekce až po špatné stravování, s vysokou mírou úmrtnosti. O kauze pravidelně informuje mj. BBC s tím, že tento „skandál“ nakonec paradoxně přinese zvýšení bezpečnosti pacientů v celé Anglii.
Odpovědný lékař
Staffordská nemocnice má nyní již nové vedení, jeho původní členové zčásti rezignovali na své funkce, zčásti byli odvoláni. Zdravotnické zařízení dostalo pokuty a muselo také zaplatit odškodnění několika rodinám. Některé sestry, jež v něm působily, byly vyškrtnuty z úředního registru a ztratily tak možnost pokračovat ve své profesi. V současné době nemocnice informuje o tom, že kontrolní orgány, které sledují její aktivity, potvrdily pokrok v úsilí zkvalitnit zdravotní služby. Nicméně BBC uvádí, že resortní ministerstvo zvažuje zrušení regionální pobočky Národní zdravotní služby (NHS), která staffordskou nemocnici provozuje. Diskutuje se o možnosti převést příslušná zdravotnická pracoviště na jiného provozovatele nebo je sloučit s jinými nemocnicemi.
Vedení ministerstva ve spolupráci s odbornými lékařskými organizacemi připravuje směrnici pro celkové zvýšení bezpečnosti pacientů. Ta má reagovat na zhruba 290 doporučení, jež vyslovili členové vyšetřovacích komisí, kteří se „skandální nemocnicí“ zabývali (vyšetřovací spisy představují přes milion stránek). Jedním z opatření se má stát pravidlo, podle něhož bude každému hospitalizovanému přidělen dostatečně zkušený lékař s hlavní odpovědností za celkovou péči. Jméno tohoto lékaře by mělo být umístěno nad lůžko pacienta.
Vedle povinností lékařů se zpřesní také úkoly sester, které se mimo jiné mají detailněji zabývat otázkami pacientů ve vztahu k léčbě. Britská asociace pacientů nová opatření vítá, ovšem s dovětkem, že je třeba zajistit, aby byl lékař odpovědný za péči v praxi skutečně v dostatečném kontaktu s nemocným.
Žebříčky na internetu
V mezidobí, kdy probíhala šetření, se NHS, která v minulosti smluvně zajišťovala péči právě ve staffordské nemocnici (a patrně nevěnovala dostatečnou pozornost vyšší míře úmrtnosti v tomto zařízení), zasadila o vytvoření informačního servisu pro pacienty. Ve spolupráci s lékařskými společnostmi a fakultami publikuje seznam lékařů včetně jejich konkrétních léčebných výkonů v určitém období a míry úmrtnosti pacientů u nich léčených. Na prvním místě se to dnes týká chirurgických oborů – od ortopedie přes srdeční operace až po onkologické či endokrinologické zákroky.
Pacient si tak může ověřit, který lékař provádí za rok nejvíce výkonů a s nejlepšími výsledky. Lékařští profesionálové k těmto údajům dodávají vysvětlení, aby si i laik uvědomoval, že někteří lékaři řeší převážně nejrizikovější nemocné, u nichž bývá vyšší úmrtnost, zatímco jiní se více věnují jednodušším případům. Občané mohou jednotlivé lékaře porovnávat s celostátním průměrem. Stát přitom zajistil, aby každé zdravotnické pracoviště, jež začne vykazovat horší léčebné výsledky, bylo okamžitě pod dohledem kontrolorů.
Pacienti v Anglii se mohou na základě těchto dat na internetu rozhodovat, na jaké pracoviště se nechají se svým zdravotním problémem objednat, ke kterému lékaři, případně si mohou vybrat lékaře s nejlepšími výsledky jako svého „poradce“ před zákrokem. Národní zdravotní služba jim doporučuje, aby využili i rozbor dat spolu se svým praktickým lékařem, který jim pomůže zvolit nejvhodnější nemocnici. Část britských lékařů se do těchto změn aktivně zapojila, někteří ovšem mají obavy ze zesilujícího tlaku na svou práci.