MZ začne dávat certifikát „Spokojený pacient“ státním nemocnicím

nemocnice, chodba, lékař

Ministerstvo zdravotnictví začne udělovat certifikát „Spokojený pacient“ státním nemocnicím, které obstály v hodnocení pacientů.

První certifikáty předá v dubnu a budou platit rok. Novinářům to dnes řekl první náměstek ministryně Marek Šnajdr. Požadavky na certifikaci se budou každým rokem zpřísňovat, aby se nemocnice snažily kvalitu stále zlepšovat, dodal.
Projekt Kvalita očima pacientů se uskutečnil na konci minulého roku ve všech ministerstvem přímo řízených nemocnicích a 12 psychiatrických léčebnách, celkem ve 30 zařízeních. Dotazníky vyplnilo přes 26.000 pacientů, kteří právě končili hospitalizaci. Průměrná hodnota spokojenosti překročila 80 procent, což je ve světě považováno za standard dobré péče.
„Velmi pozitivně hodnotili pacienti zejména dobu čekání na přijetí vzhledem ke zdravotnímu stavu, dodržování termínu přijetí, srozumitelnost a návaznost informací od personálu, častost návštěv zdravotníků, tišení bolesti, zapojení rodiny a informace o péči a užívání léků po propuštění,“ vyjmenoval Šnajdr.
Náměstkyně Markéta Hellerová doplnila, že mezi specializovanými zařízeními jednoznačně zvítězil brněnský Masarykův onkologický ústav. Stejně jako při předchozím šetření byli nyní nejvíce spokojeni pacienti z fakultních nemocnic Ostrava, Plzeň a Hradec Králové. Pozitivní podle náměstkyně je také to, že zařízení, která v předchozích dvou ročnících projektu měla problémy, se nyní výrazně zlepšila.
Šetření však také potvrdilo, že přetrvávají problémy v kvalitě péče, jak ji vnímají sami pacienti. Nejčastěji si stěžovali, že se lékaři nepředstavují, že s nimi sice hovoří často, ale nesrozumitelně, že si uchovávají autoritativní přístup a málo zohledňují jejich názor. Postrádali soukromí při probírání zdravotního stavu a stěžovali si na to, že lékař není schopen rozptýlit jejich obavy. Tradiční byla nespokojenost s čistotou toalet a sprch, stravou a časnou dobou ranního buzení.
Pacienti nehodnotili odborné lékařské výkony. Zkušenosti ze světa však podle Šnajdra ukazují, že s kvalitou výkonů a zkušeností lékařů a sester úzce souvisí i to, zda je pacient spokojený – při léčbě má méně komplikací. Projekt nezahrnoval ani porovnání ekonomických výsledků nemocnic, podle Šnajdra se ale znovu potvrdilo, že pacienti jsou nejvíce spokojeni v nemocnicích, které vykazují velmi dobré hospodářské výsledky.
Hellerová podotkla, že horší hodnocení nemocnice neznamená, že je celé zařízení špatné. I v nemocnicích s nižším hodnocením je řada špičkových pracovišť, některá i nejlepší v ČR, což šetření potvrdilo.
V příštím ročníku se projekt rozšíří i na ambulantní pacienty a hodnotit se bude i spokojenost zdravotníků.
Výsledky obdrželi již ředitelé hodnocených nemocnic. Ředitel Fakultní nemocnice Motol Miloslav Ludvík přičítá výrazné zlepšení tomu, že nemocnice musela pro získání mezinárodní akreditace provést řadu změn v přístupu k pacientům, což se odrazilo i na jejich spokojenosti.
Ředitel brněnského Masarykova onkologického ústavu profesor Jiří Vorlíček ocenění uvítal. Řekl, že dlouhodobě vedou personál k dobré komunikaci s pacienty, což přispělo i ke spokojenosti nemocných.
Ředitel Fakultní nemocnice Brno Roman Kraus uvedl, že sice skončili v průzkumu na posledním místě, přesto nepovažuje 76 procent spokojených pacientů za „strašnou nebo alarmující“ hodnotu. Oproti loňsku se zlepšili o 0,8 procenta. „Je to málo, byť jsme zlepšení péče o pacienty věnovali obrovské úsilí, pořádali desítky školení a seminářů. Ale dopad nesplnil očekávání. Po opravdu seriózní analýze vyvodím personální změny na vedoucích místech,“ řekl ČTK Kraus.

Výběr nejúspěšnějších fakultních nemocnic:

FN Hradec Králové
FN Ostrava
FN Plzeň
FN Motol Praha
FN Bulovka Praha
FN Královské Vinohrady Praha
FN Olomouc
Všeobecná fakultní nemocnice Praha
FN u sv. Anny v Brně
Fakultní Thomayerova nemocnice Praha
FN Brno

Zdroj: Kvalita očima pacientů

Ohodnoťte tento článek!