Jak na bolest hlavy nejen v těhotenství

Bolest hlavy v těhotenství

Každý z nás určitě zažil někdy urputnou bolest hlavy. Dokáže nám znepříjemnit den a připadá nám, že nemá konce. Může být způsobena nedostatkem tekutin, špatným spánkem, stresem nebo se šířit od krční páteře. Pokud je bolest hlavy intenzivní, pulzující a přidá se k tomu nevolnost, může se jednat o migrénu. Každý z nás je citlivý na určitě podněty, které mu bolest hlavy mohou vyvolat. Pojďme se podívat na to, co bolest hlavy je a jak jí můžeme předejít nebo alespoň zmírnit.

Bolest hlavy – vznik a příčiny

Velká většina bolestí hlavy ať už na spáncích, na temeni, na čele či vzadu od krční páteře má původ ve svalech, a to konkrétně ve svalovém napětí. K němu dochází díky spazmům neboli křečím v tepnách, které přivádí do mozku krev.

Vznik těchto křečí může způsobit mnoho věcí jako například stres, změna počasí, některé druhy potravin, hormonální změny, nedostatek spánku, pobyt v zakouřeném prostředí apod. Podnět, který vyvolá bolest hlavy je u každého člověka jiný.

Jak bolest hlavy zmírnit?

Pokud trpíte častými bolestmi hlavy je vhodné pravidelně užívat hořčík a vápník, k posílení cév a snížení svalového napětí.

  • Vápník je nejen základní součástí kostí a zubů, ale je také velmi nezbytným prostředkem pro mnoho tělesných funkcí, například srážlivost krve, hojení ran či správnou funkci svalů. Pokud ho v krvi není dostatek, vezme si ho tělo z kostí. Proto je důležité vápník doplňovat a udržovat i trochu více než je doporučená denní dávka (800mg) jako rezervu k uložení do kostí. Nejznámějším a nejbohatším zdroje vápníku jsou mléčné výrobky, brokolice či mandle. Dejte pozor na vápník z ústřičných skořápek nebo kostní moučky, tyto sloučeniny mohou obsahovat nepřiměřené množství olova.
  • Hořčík neboli magnezium. V našem těle začíná být hořčíku nedostatek díky průmyslově upravovaným potravinám, které ho obsahují velmi málo, navíc k uvolnění hořčíku dochází i při stresu, užívání některých léků nebo také při velké tělesné aktivitě. Proto je vhodné hořčík doplňovat a to ořechy, luštěninami či tmavozelené listové zeleniny.

Nejlepším řešením je užívat současně jak hořčík, tak i vápník aby nedošlo k narušení rovnováhy obou minerálů v těle, čímž se mohou snížit jejich příznivé účinky.

Je možné, že máte v těle nedostatek riboflavinu, který se řadí do skupiny vitamínů B. Ty jsou důležité v přeměně bílkovin, tuků a sacharidů v energii, které náš organismus potřebuje. Tento ve vodě rozpustný vitamín zvyšuje rezervu energie v mozkových buňkách a tím snižuje frekvenci a závažnost migrény. Nejčastěji se vyskytuje v mléku, sýrech, jogurtech ale také například i v houbách. Pokud je vystaven slunečnímu záření, z potravin mizí. To je také jeden z důvodů, proč nyní mléko můžete koupit v kartonových obalech.

V případě, že užíváte často ke zmírnění bolesti hlavy acylpyrin či jiná analgetika, může se stát, že tyto látky časem naruší přirozenou schopnost organismu potlačovat bolest.

Volně prodejné léky na bolest hlavy

Mezi nejoblíbenější léky na bolest hlavy patří: Paralen, Ibalgin, Voltaren, Panthenol a Nurofen.

Bolest hlavy v těhotenství

Těhotné ženy trápí bolest hlavy například díky hormonálním změnám, stresu, či nedostatku spánku. Nedoporučuje se užívat klasické léky k tlumení bolesti hlavy. Ženy, které očekávají přírůstek by měly dostatečně odpočívat, vyzkoušet masáže, cvičit hluboké dýchání k lepšímu okysličení mozku, zvýšit dávku ovoce a zeleniny alespoň na pětkrát denně a dodržovat pitný režim. Vhodným pitným doplňkem je heřmánkový čaj, který díky svým protizánětlivým, protiinfekčním a protikřečovým účinkům působí příznivě na celé tělo, zmírňuje nespavost, a dokáže uvolnit od stresu.

Vyhledejte lékaře, když:

  • bolesti hlavy jsou náhlé a prudké,
  • vyskytnou se po fyzické námaze,
  • bolest hlavy vás doprovází s horečkou, zmateností, ztrátou řeči či oslabení některé části těla.
Jak na bolest hlavy nejen v těhotenství
4 (80%) 1 vote

Napsat komentář

Your email address will not be published.

top