Jak na únavu v těhotenství? Pomůže pohyb i změna jídelníčku


Ačkoli se říká, že těhotenství není nemoc, všichni se shodneme na tom, že dá tělu pořádně zabrat. Jak by taky ne, vždyť uvnitř nadcházející maminky roste nový život, což si vybírá daň v podobě úbytku energie. Pocit vyčerpání mohou těhotné ženy pociťovat především v prvním trimestru, kdy je značná část energie soustředěná na vývoj dítěte. Za únavou zpravidla stojí také měnící se hladina hormonů.

Přestože je těhotenství přirozený stav, během kterého jste až na některé výjimky schopná vykonávat veškeré činnosti, myslete na to, že vaše tělo prochází zatěžkávací zkouškou. Nemůžete po něm proto chtít, aby podávalo stejné výkony jako před otěhotněním. Zejména z počátku gravidity pak můžete pociťovat silnou únavu, což je dáno tím, že si tělo zvyká na hormonální změny. Vyčerpání se samozřejmě může objevit i v pozdějších stádiích těhotenství a může mít hned několik příčin, nejčastěji je na vině:

  • Zvyšující se váha a objem těla
  • Nedostatek vitamínů a minerálů (hlavně železa)
  • Nedostatek pohybu
  • Nevyvážená strava

Únava v 1. trimestru

Jak už bylo naznačeno výše, první trimestr je z hlediska únavy nejkritičtější. Tělo se totiž vypořádává s měnící se hadinou hormonů, nastávající matky se navíc zpravidla potýkají s těhotenskými obtížemi, a tak mohou být první tři měsíce opravdu náročné. Na začátku gravidity není výjimkou ani pocit naprostého vyčerpání. Značná část energie je totiž věnována vývoji plodu, pro který je prvních 13 týdnů z hlediska vývoje naprosto klíčových. V tomto období nemá cenu únavě nijak vzdorovat. Pokud cítíte, že potřebujete více spánku, dopřejte si ho. Pokud pracujete, zkuste se s nadřízeným domluvit na úpravě pracovní doby a dopřejte si po obědě krátký odpočinek.

Únava ve 2. trimestru

S příchodem druhého trimestru, který je obecně považovaný za nejkrásnější období celé gravidity, únava většinou postupně mizí. Tělo si už zvyklo na hormonální změny a ustoupily i těhotenské obtíže. Nastávající maminka se tak z nadcházejícího miminka může konečně plně radovat. Těhotenství je na ní už vidět, a tak se jí od okolí může dostávat určitých výhod a pomoci bez toho, aniž by o to musela prosit. Pokud únava přetrvává i ve druhém trimestru, může být na vině nedostatek pohybu anebo nevyvážená strava. Velmi důležité je v tomto ohledu železo, jehož nedostatek kromě únavy způsobuje také:

  • Slabost
  • Hučení v uších
  • Dušnost
  • Malátnost
  • Zácpu
  • Nadýmání
  • Bolest hlavy
  • Nekoncentrovanost
  • Podrážděnost

Ženy s nedostatkem železa jsou také mnohem náchylnější k infekcím. Ty mohou ohrozit nejen ji, ale také dítě. Kromě vyšší pravděpodobnosti spontánních potratů deficit železa způsobuje také předčasný porod.

Únava ve 3. trimestru

Co se týče únavy ve třetím, tedy posledním trimestru, ta bývá obvykle způsobena zvyšující se hmotností a objemem těla. Pohyby, které nastávající mamince dříve nedělaly problém, mohou být nyní opravdovou zkouškou. Rodička se tak může cítit unavená i po procházce, chůzi do schodů či delším stání. Stejně tak může mít problém i s usínáním. Doporučuje se proto těhotenský polštář, který nastávající mamince pomůže najít tu správnou polohu pro spánek. Kromě přibírání na váze a zvětšujícího se břicha mohou ženy potrápit také bolesti zad, otoky končetin a bolestivé hemoroidy.

Jak s únavou bojovat?

Do určité míry lze únavě předcházet, pokud už vás ale přeci jen dostihla, určitě se ji nesnažte vzdorovat a odpočívejte, zejména pak ze začátku těhotenství. Odpolední šlofík nepomáhá? Zkuste ještě některý z následujících tipů:

Dostatečně spěte

Dostatečně dlouhý spánek je důležitý nejen pro dobytí energie, ale také pro regeneraci organismu. A zatímco dospělým lidem se doporučuje alespoň 6 hodin dlouhý spánek, těhotným ženám neuškodí, když si jej o dvě hodiny prodlouží. Pokud se i tak cítíte unavená, nestyďte se a přidejte ještě dvacetiminutový šlofík během dne.

Jezte vyváženou stravu

Za pocitem únavy může být také nevyvážený jídelníček. Dopřejte si stravu bohatou na železo, na které jsou během těhotenství kladeny zvláště vysoké nároky. Najdete ho v:

  • Hovězím mase
  • Kvasnicích
  • Luštěninách
  • Ořeších
  • Celozrnném pečivu

Nesnažte se hlad zahánět sladkostmi. Jednoduchý cukr je sice energetická bomba, ale v momentě, kdy poklesne, se budete cítit ještě unavenější než předtím. Dejte si raději ovoce, plátek sýru anebo jogurt. Zapomeňte také na vysoké dávky kofeinu, na které jste před otěhotněním byla zvyklá. Pro dítě není vhodný. Naopak se snažte hodně a pravidelně doplňovat tekutiny. Ideálně byste během 24 hodin měla vypít 2 až 3 litry čisté vody.

Pravidelně se hýbejte

S únavou vám paradoxně pomůže zatočit pohyb. Nemusíte se pouštět do žádného namáhavého cvičení, bohatě postačí, když si před obědem uděláte procházku na čerstvém vzduchu, zajdete na jógu pro těhotné anebo si zaplavete v bazénu. Kromě toho, že se ve finále budete cítit odpočatější, udržíte se v dobré fyzické kondici a zlepšíte si náladu.

Nechte si pomoci

Nemusíte se nechat vyloženě obskakovat, ale pokud se cítíte slabá a máte pocit, že domácí práce nepočkají, poproste o pomoc manžela, maminku anebo některou z kamarádek. Vězte ale, že pokud se místo žehlení na chvíli natáhnete na gauč, prádlo vám nikam neuteče.


Ohodnoťte tento článek!