Masáž hlavy a šíje

Bolí vás často hlava? Trpíte migrénami? Váš problém vůbec nemusí být v hlavě, na vině může být vaše páteř, především její krční část.

ilustrační foto

Profesionální maséři se denně setkávají s těmi, kteří si stěžují na bolest hlavy a migrény a bolesti a ztuhlost v oblasti šíje. Tito lidé obvykle mají sedavé zaměstnání, často pracují u počítače, mnoho hodin stráví jízdou v klimatizovaném autě. Zkušený masér zjistí, že mívají navíc špatné držení těla a jsou ve stresu.

Proti napětí a bolestem hlavy

„Při masáži hlavy se především snažíme uvolnit podkoží, to znamená kůži od lebky,“ vysvětluje pražská fyzioterapeutka Hana Žaloudková. „Tento typ masáže se každý může naučit sám, ale řada mých pacientů tvrdí, že je jim příjemnější, když si tuto péči dopřejí u odborníka.“ Masáž hlavy se provádí krouživými pohyby prsty proti sobě, obvykle nasucho, někdy i s lehkým masážním olejíčkem; dámy si samozřejmě tento typ masáže dopřejí před plánovaným umytím vlasů a úpravou účesu.

A je třeba říci, že v některých kadeřnických salonech si tuto péči, i když jen několikaminutovou, můžete objednat.
„Masáž hlavy pomůže odstranit napětí, prokrví podkoží a navodí pocit lehkosti. Pomůže i proti některým typům bolesti hlavy. V této souvislosti musím upozornit, že masáž hlavy se aplikuje nikoli tlakem, ale lehkými jemnými kroužky v místech, kde jsou potíže. Tam je také obvykle kůže hodně nepohyblivá a jakoby přirostlá k lebce. Je nutné dávat pozor na spánkovou oblast a tady masírovat opravdu jemně, bez silnějších stisků. Hodně důležité jsou naopak masáže a tlakové body kolem krčních úponů, na ty se často zapomíná,“ dodává Hana Žaloudková. Sezení u počítače je pohroma

Sezení u monitoru počítače je v poslední době veliký zdravotní problém, málokdo dodržuje základní pravidla: Nezůstávejte dlouho v jedné poloze, často se protáhněte, srovnejte si záda. Dávejte pozor na správnou polohu hlavy, bývá často a dlouho skloněná, a to je velká chyba.
Monitor by měl být ve výši očí, úhel nohou na židli by měl být 90 stupňů. Pozor na monitor (a tedy i hlavu) v rotaci! Prostudujte si systém protažení a jednoduchých cviků, které byste měli při dlouhé práci s počítačem znát. Masáž šíje umí odstranit bolesti hlavy způsobené špatným držením hlavy, ale i celého těla. Hana Žaloudková upozorňuje: „Hodně často mám na svém masážním lůžku ty, kteří špatně sedí u počítače. Špatné postavení hlavy může zablokovat mimo jiné i bederní páteř.“ Jaké další typy masáží pomohou ulevit při problémech a bolestech? Uvádíme některé z možností.

Masáž spánků a čela

Při běžné bolesti hlavy může pomoci jemná masáž spánků a čela. Pokud chcete použít masážní olej, z bylinek se osvědčila máta peprná (při horkosti v hlavě), levandule (pokud je vhodné hlavu zahřát) anebo olej z heřmánku. Jak uvolnit svaly na hlavě: Položte obě ruce (prsty) na čelo a drobnými krouživými pohyby postupně promasírujte čelo a spánky. Tlakem prstů uvolněte napětí lícních svalů. Prsteníčky obou rukou jemně zatlačte na oční důlky u kořene nosu. Vyhlaďte svaly kolem očních důlků pod obočím. Jemně hlaďte tváře podél obou stran nosu a postupujte k čelisti (tam je často centrum nahromaděného napětí). Pozor, nenapínejte pokožku směrem dolů.

Relaxace krku a ramen

Ztuhlé a napjaté krční svaly utlačují nervy, a to se může projevit bolestmi, šuměním v uších a únavou očí. Výrazně uleví jemný tlak na krční svaly (přibližně pod linií růstu vlasů). Při napětí v oblasti krku dejte ruce z každé strany na krk a jemně masírujte. Jednoduchou automasáží je pohyb ramen: stáhněte lopatky hodně k sobě, vytáhněte ramena co nejvýš, nechte je znovu poklesnout a na chvilku se úplně uvolněte. Několikrát opakujte.

Pravou rukou postupujte po levém rameni a promačkávejte všechny svaly na zadní straně krku a ramen, totéž opačnou rukou na druhé straně. Prsty obou rukou uchopte kůži na zadní straně krku a mačkejte v krouživém pohybu. Když se dostanete až ke spodině lebeční, pokračujte zpátky dolů k ramenům. Uchopte hlavu tak, aby prsty směřovaly za ušima nahoru a palci dělejte krouživý pohyb po krku směrem nahoru. Stačí mírný tlak.

Na bolest hlavy pomůže i shiatsu

Stimulace tlakových bodů podporuje proudění energie v těle. Obě ruce sevřete v pěst (ne příliš křečovitě), uvolněte zápěstí a klouby prstů jemně poklepávejte vršek hlavy. Prsty položte na čelo a jemně jej směrem od středu ven masírujte. Prsty dejte na spánky (lokty jsou svěšené a ramena uvolněná) a malými krouživými pohyby spánky jemně masírujte. Promasírujte obě strany obličeje odshora směrem dolů k čelisti. Promačkejte svaly podél čelistní kosti, a to od středu do stran. Stisky palce a ukazováčku promasírujte obočí.

Začněte uprostřed a postupujte směrem ke spánkům. Poté bříška palce dejte na vnitřní stranu obočí a nechte na nich váhu hlavy. (Tento manévr pomáhá nejen při bolestech hlavy, ale i při problémech s dutinami). Ukazováčkem a palcem stiskněte kořen nosu (nosní přepážku). Tento stisk je vhodný při únavě očí. Pokrčte prsty a bříška palců dejte na horní část nosu. Nadýchněte se a palci rychle přejeďte po stranách dolů (pomáhá při uvolňování ucpaného nosu).

Prsty postupně masírujte plochu hlavy, po stranách včetně čela a zátylku. (Tato masáž povzbudí nejen krevní oběh v hlavě a tím i mozek, ale působí i na kvalitu vlasů.) Několikrát za sebou protáhněte prsty skrz vlasy, jakoby je vytahujte nahoru. Dlaň jedné ruky položte na zadní část krku a mačkáním jej promasírujte. Prsty třete svalová vlákna na spodině lebeční (uvolní se tak napětí v této oblasti i bolest hlavy a ramen).

Pokud jste si naše návody pečlivě pročetli, jistě vás napadlo, že mnohé z těchto pohybů automaticky děláte sami, když si chcete pomoci od napětí a bolesti.

Body na chodidle

Pokud je oblast krční páteře hodně ztuhlá a napjatá, dejte si od partnera namasírovat příslušné body na chodidle. Je to bod po straně krčku palce (směrem k dalším prstům). Potom se masírují krčky ostatních prstů. Dalším krokem je masáž linie vedoucí přímo pod prsty. Zkusit můžete také automasáž, kdy se tisknou body na ruce podél základny prstů. (Lepší je vyhledat správné body pomocí zkušeného maséra anebo alespoň podle obrázku.) Vyškolený masér vás naučí používat i další body, například místo těsně pod nehtem u palce nohy nebo pod bříškem chodidla.

Ájurvédská masáž Velmi dobrá na uvolnění krční páteře, ramen a šíje. Používají se při ní teplé přírodní esenciální oleje a lokální aromaterapie. Masér provede masáž ramen, šíje a krku se zaměřením na uvolnění lymfatických cest a uzlin. Pomalými, ale důraznými technikami je dosaženo uvolnění a ztišení.


O autorovi: Připravila: Jana Hrabáková

Masáž hlavy a šíje
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů