Jak čelit podzimnímu smutku

V říjnu zvolna přichází temnota, která se rozprostře i v našich duších. Básník J. H. Krchovský to vyjádřil existenciálně děsivým veršem: „Vlhkem mi zavoněl magický říjen, vítr dnes vyje jak sbor smečky hyen, ulicí prohání spadané listy, lampičky na hrobech blikají místy…“

Pokud do sebe podzimní temnotu pustíte, může vás ovládnout a rozložit. Býváte od října do dubna unavení, vyčerpaní, zpomalení a smutní? Nechce se vám nic dělat? Možná trpíte takzvanou sezonní afektivní poruchou (SAP). Kolísání energie během roku zažívá asi 80 % evropské populace, tedy skoro každý z nás. Vážnější problémy ale se SAP mívá jen asi 6 % lidí. Včetně autora tohoto článku.
Na rozdíl od deprese naštěstí SAP není nemoc. Je stejně přírodní jako červivá biojablka, zablácené psí tlapky nebo zarostlý ženský klín. Způsobuje ho nedostatek světla, který na podzim a v zimě v krvi zvyšuje hladinu melatoninu. To je hormon, jenž se vytváří v noci a dopřává nám dobrý spánek. Přes den je melatoninu v krvi málo. Když je v létě dlouhý den, je melatoninová pauza krátká, a naopak. Funguje to tak miliony let. Nedivte se proto, že jste přes zimu bez energie i přesto, že lidstvo má už třetí generaci žárovky. Ještě hůř než my v Česku jsou na tom obyvatelé Skandinávie nebo Eskymáci, kteří se musejí s temnotou potýkat i několik měsíců dlouhou polární noc. Skandinávci se v zimě opíjejí a páchají sebevraždy, ale řada druhů savců to vyřešila elegantněji zimním spánkem, který SAP vzdáleně připomíná. Pokud vás postihne, nejraději byste jen jedli a spali a jedli a spali… Podle jedné z mnoha teorií je SAP „daň“ za to, že naši předkové kdysi odešli ze slunné Afriky na sever, kde je v zimě krátký den. Možná je to ale přesně opačně – SAP může být i pozitivní adaptace na krátké zimní dny a dlouhé noci, které naši předkové prospali. Ne jako my, kteří část noci probdíme, a pak se divíme. Poruchy nálad, melancholie, rozlada a anhedonie (neschopnost prožívat radost) na podzim občas postihne každého. Vypráví se o tom příhoda, ve které k lékaři přijde smutný muž a stěžuje si, že má depresi. „Zajděte na Deburaua,“ poradí mu doktor s odkazem na komediálního mima, u nás známého třeba z Kožíkova románu Největší z pierotů. „Ale já jsem Deburau…“ odpoví tichým roztřeseným hlasem muž.
Co by mohl Deburau dělat se svou SAP?
1. Světlo Ale pozor – běžná žárovka vám od SAP nepomůže, protože nemá dostatečně široké spektrum ani výkon. Potřebujete speciální světlo typu daylight, které vám prodlouží den a tím potlačí hladinu melatoninu. Světlo vám vlastně „namluví“, že máte být aktivní. Po pár dnech takzvané fototerapie si to vaše vnitřní hodiny „zapamatují“ a pak nějakou dobu drží. Pár firem žárovky daylight nabízí, ale pacienti se SAP by je neměli používat bez dohledu lékaře. U citlivých jedinců by to mohlo spustit mánii. Více www.pcp.lf3.cuni.cz 2. Teplé kraje Kolem rovníku, kde se den nezkracuje, není temnota, a tedy ani SAP. Sedněte proto do letadla a podzimní nebo zimní den si prodlužte třeba v Thajsku, na Srí Lance nebo v Jižní Africe. Na pár dnů to pomůže, ale když se vrátíte, vaše vnitřní hodiny se zase nastaví na krátký den a SAP se rozjede znovu.
3. Sport „Když si zaběháte, zaplavete nebo zahrajete volejbal, z nadledvinek se vám začne vyplavovat adrenalin, což vás hodí do pohody,“ vysvětluje psychiatr MUDr. Andrea Dutková. „Jakékoli sportovní či pohybové aktivity vám zlepší náladu.“ 4. Psychowalkman Mašinka napěchovaná elektronikou kombinuje světelné záblesky se speciálními zvuky nebo relaxační hudbou. Výsledné audiovizuální programy s přesně spočítanou frekvencí dokážou mozek „přeladit“ na hladinu, kterou si přejete. Umí vás uspat, ale taky vybudit. Více na www.psychowalkman.cz 5. Koníčky Zní to banálně, ale lékem proti smutku je dělat věci, které máte rádi. Bavit se sbírkou pohledů, ošetřovat kaktusy, koukat na porno – každému, co jeho jest.
6. Sprcha Vyzkoušejte horkou nebo studenou a zjistěte, která vám lépe rozproudí krev a navodí ve vás pocit pohody. Podobně funguje i sauna, kryosauna nebo vířivka.
7. Mazlíčci Hlazení jejich srsti vám dodá radost ze života, stejně jako pocit, že se staráte o někoho, kdo vás má rád. Dogu si ale kvůli SAP kupovat nemusíte, stejně léčebně poslouží i partnerka nebo děti.
8. Psychoterapie Lidé postižení SAP někdy ztrácejí zájem o své okolí, stahují se do sebe, přestanou chodit mezi lidi a celé dny sedí doma. „Psychoterapeut je z toho vytrhne,“ vysvětluje doktorka Dutková. „Umožní jim dostat se blíž k jejich emocím a pocitům, kterým se lidé často brání. Pokud se s pomocí psychoterapeuta skutečně dostanou ke svým pocitům, pomůže jim to přijmout sami sebe. Psychoterapeut navíc pozná, jestli jde ještě o SAP, nebo už o vážnější depresi.“ 9. Dobrý přítel Viz předcházející bod. Pokud si máte s kým pokecat, často nepotřebujete žádného psychoterapeuta, protože v případě SAP je efekt stejný. S přítelem se navíc i zasmějete.
10. Hospoda Viz dva předcházející body. V lákavě rozsvícené podzimní hospodě potkáte veselé lidi a popovídáte si. Alkohol je navíc antidepresivum a anxiolytikum („rozpouštěč úzkosti“), ale pozor, jen když se užívá v mírných dávkách. Jinak se v temném ránu probudíte s kocovinou a s ještě těžším smutkem a depkou, než když jste odcházeli „na jedno“.
11. Antidepresiva Pokud váš sezonní smutek a únava trvají déle než tři měsíce a znemožňují vám normálně fungovat, měli byste vyhledat lékaře. Běžný obvoďák ale SAP většinou nepozná, proto běžte za psychiatrem. Ve vážnějších případech vám napíše léky, které ovlivní chemii vašeho mozku. Mohou fungovat třeba tak, že do mozku dodají takzvané neurotransmitery, které nám v zimě někdy chybějí.
12. Odpočinek SAP můžete prostě zaspat, a vzhledem k naší příbuznosti se zvířaty na tom není nic divného. Zimní pokles pracovního výkonu a únava jsou zcela přirozenou reakcí na krátký den. Naši předkové od října do dubna seděli v jeskyni u ohně, pospávali a povídali si. Spousta lidí to tak dělá i dnes. Přes zimu prostě najedou na pohodlnější režim a nevyčítají si to, a v létě jsou pak zase aktivnější. SAP neřeší a neléčí ji – prostě se všemu přizpůsobili. Samotná SAP totiž ještě nemusí být problém. Taková eskymácká žena na podzim přibere patnáct kilo a pak už jen leží v iglú a je jí dobře. Zimním útlumem neotravuje své okolí ani sama sebe.

(převzato z časopisu Moje psychologie 10/2013)

1)
R
Ohodnoťte tento článek!