Nejprve ve Spojeném království, a zatím jen s dobrovolníky, zkouší takzvaný „třídenní projekt“, kterým chce omezit nemocnost.
První tři dny nemoci má zaměstnanec k dobru
Ve dvaceti nových britských provozovnách Tesco dostává zaměstnanec k dovolené navíc tři dny.
Pokud kvůli ohlášené náhlé nevolnosti nepřijde do práce jeden až tři dny, nevyplácí se mu nemocenská, ale sráží se mu „přidané“ dny dovolené. Jestliže však skutečně onemocní, bude mu vybrané volno uhrazeno. Součástí zkušebního projektu jsou i namátkové kontroly.
V Británii podle BBC News přicházejí tamní podniky skutečnou nebo předstíranou nemocí svých zaměstnanců ročně odhadem o více než jedenáct miliard liber, asi padesát miliard korun.
Politika cukru a biče
List Financial Times včera nazval projekt firmy Tesco „směsí cukru a biče“. Jak dodal, tato iniciativa „odráží přesvědčení, že větší část promeškaných dnů zaměstnanců oficiálně kvůli nemoci není ve skutečnosti způsobena skutečným onemocněním“.
Podle průzkumu zdravotní pojišťovny Norwich Union je více než třetina nemocnosti v Británii fingovaná.
Výzkum odborného časopisu HSE Personnel Today dokonce zjistil, že 51 procent personálních manažerů britských podniků je přesvědčeno, že fingovaná nemocnost dosahuje jedenapadesát procent.
Odborová organizace USDAW, zastupující zaměstnance sítě Tesco, tento zkušební „třídenní projekt“ podporuje.
MANAŽEŘI PROTI FINGOVANÉ NEMOCNOSTI: |
---|
51 procent personálních manažerůbritských podniků je přesvědčeno,že fingovaná nemocnost dosahuje51 procent. |
Vedení společnosti se s ním totiž před jeho spuštěním radilo. Kevin Hegarty, mluvčí USDAW, pro BBC podtrhl, že každý, kdo se na tomto zkušebním provozu ze zaměstnanců Tesco podílí, tak činí dobrovolně. Nikdo k tomu nebyl donucen.
Navíc jde o nové provozy, takže jejich zaměstnanci nejsou psychicky svázáni s roky dodržovanými pracovněprávními předpisy i zvyklostmi, které platí v již zavedených supermarketech a obchodních domech.
Snížení nemocnosti již zkoušelo Tesco v Irsku
Vedení Tesco zdůvodňuje zkoušení nových přístupů k „třídennímu projektu“ tím, že absencí zaměstnanců, kteří se ze dne na den nedostaví do práce, trpí hlavně zákazníci.
K prioritám tohoto britského obchodního řetězce, jak to včera zdůraznil jeho šéf sir Terry Leahy, patří zkrácení front před pokladnami, pružné doplňování zásob prodávaného zboží a lepší služby včetně finančních.
Při „výpadku“ pracujících kvůli krátké, ale z hlediska plynulosti provozu citelné absenci kvůli nemoci - ať už skutečné, nebo fingované - trpí dokonalost služeb.
A sílící celosvětová konkurence obchodních sítí zvedá laťku náročnosti každé z nich prakticky denně. Podobný projekt proti fingované nemocnosti zkouší v Británii i obchodní síť Asda, největší místní konkurent společnosti Tesco.
Miroslav Prchal, Hospodářské noviny