Edukační proces u pacienta s glaukomem
Ráda bych čtenáře seznámila s průběhem edukačního procesu, který jsme se spoluautorkou článku připravily pro pacientku s glaukomem (zelený zákal). Většinu informací o zdravotním stavu i průběhu onemocnění poskytuje pacientovi lékař. Nezastupitelná část edukace je ale na sestře, která by se měla věnovat především praktické stránce péče o pacienta. Totéž platí i u pacienta s glaukomem. Sestra poskytuje nemocnému informace, různá poučení, rady, návody a edukační materiály. Na konci edukačního procesu by měl pacient mít dostatek nových informací, vědomostí, zručností a postojů. V přípravné fázi před vlastní edukací si musí sestra vypracovat plán jednotlivých edukačních setkání. Edukační proces má 5 fází. 1. Etapa posouzení – sběr údajů Edukaci jsme prováděly u 48leté pacientky odeslané ambulantním očním lékařem k hospitalizaci na oční část lůžkového oddělení chirurgických oborů I pro dekompenzaci hodnot nitroočního tlaku a prošetření nitrooční tenze pro zhoršení vidění do dálky. Ambulantní hodnoty nitrooční tenze OD (pravé oko) – 33 torrů, OS (levé oko) – 32 torrů. Pacientka léčena s glaukomem, nedodržuje léčebný režim. Byla odeslána k nastavení a upravení léčby. Posoudily jsme celkový zdravotní stav pacientky, zaměřily jsme se na anamnézu, dále posoudily tělesný stav, mentální úroveň, způsob komunikace, řečový projev, společensko-ekonomické faktory, způsob učení, motivaci, postoj k ed