Modrá barva je barvou komunikace, která představuje pro osoby s autismem jednu z nejvážnějších bariér porozumění světu, řekla ve Zlíně novinářům koordinátorka kampaně Marta Pečeňová.
Poruchy autistického spektra postihují podle průzkumů každé 80. narozené dítě. Na celém světě tak žije zhruba 70 milionů lidí s tímto handicapem, v Česku je jich zhruba 100.000. Každoročně jsou nově diagnostikovány stovky dalších.
Kampaň Celé Česko svítí modře začne v noci ze čtvrtka na pátek, kdy bude touto barvou nasvícena řada různých objektů v zemi. Akce se loni konala poprvé. „Letos se zapojila i ministerstva, ta navíc budou na svých webech zveřejňovat Klíč pro komunikaci s osobou s autismem. Připojí se poslanci, senátoři, modře bude svítit Pražský hrad, divadla v Brně, jaderná elektrárna Dukovany, radnice i budovy krajských úřadů,“ podotkla Pečeňová.
V rámci kampaně, která trvá do konce dubna, se uskuteční například také Putování po proudu. Při něm několik lidí s autismem půjde pěšky ze severu na jih Moravy, večer vždy budou mít v různých místech besedy. Na zlínském zámku bude ve čtvrtek zahájena výstava obrazů dvou výtvarnic s autistickým Aspergerovým syndromem nazvaná Svět jinými očima, která se v půlce dubna přesune do Baťova institutu. Na osvětu bude zaměřen také 17. dubna sociální festival Skládanka na zlínském náměstí Míru.
Dospělým lidem s autismem chybí podle zástupce sdružení Adventor Michala Roškaňuka zejména terapeutická podpora. „Spousta lidí trpí tím, že si nevěří. Když se jim několikrát nepodaří uspět v práci, postupně ztrácejí odvahu zkoušet to dál, to je uvrhne do té černé díry. Přitom by stačilo, aby kvalifikovaný terapeut, který umí zacházet s lidmi s poruchou autistického spektra, se jich na nějakou dobu ujal, poskytl jim podporu, a pak je zase vrátil do života,“ řekl ČTK Roškaňuk.
Podle Pečeňové trápí dospívající s autismem velmi často deprese. U malých dětí je důležitá včasná diagnóza, aby se s dítětem naučili pracovat rodiče i jeho okolí. Pokud dítě dostane správnou péči včas, může se například ve škole už obejít bez asistenta. Školy se však podle Pečeňové zatím spíše snaží dětí s autismem zbavovat a směřují je do praktických škol. Ty jsou však v mnoha případech pro tyto děti nevhodné.
Autismus je neurobiologická porucha patřící mezi závažné psychické handicapy. Autisté dobře nerozumějí tomu, co vidí, slyší a prožívají, a vypadají, jako by žili ve vlastním světě. Typické pro ně je, že potřebují pevný řád.