Regulační poplatky změnily přístup pacientů. Některých zcela zásadně
Čekárny pohotovostních ordinací v krajském městě jsou od zavedení devadesátikorunového poplatku poloprázdné. „Pokles je o sedmdesát až osmdesát procent,“ uvedl zástupce ředitele krajské záchranné služby Jan Weinberg. „Což je jednoznačně dobře, protože nedochází k jejímu zneužívání. Je vidět, že velká část lidí na pohotovost nemusela, nebyly to akutní případy. Nechtělo se jim do plné čekárny k praktickému lékaři, tak až si dodělali práci, šli si nechat napsat léky na pohotovost…,“ poznamenal lékař. Na druhou stranu je ale podle něj smutné, že lidé nejsou ochotni dát za ošetření, které není nezbytně nutné, devadesát korun, přestože podle něj nejde o nějak významnou sumu. „Každopádně to, co jsme od poplatků očekávali, se splnilo,“ dodal Weinberg.
Zatímco v některých regionech právě zpoplatnění návštěvy na pohotovosti vedlo k tomu, že lidé začali volat na bezplatnou zdravotnickou záchrannou službu, v Olomouckém kraji podle Weinberga se takový trend zatím neprojevil. „Například v Praze deklarovali, že výjezdy záchranky stouply o deset procent, nám se jejich počet v souvislosti se zavedením regulačních poplatků nezvýšil. Zatím,“ doplnil.
Pacientů prý moc neubylo
Praktičtí lékaři z regionu jsou zatím v hodnocení prvního měsíce s regulačními poplatky spíše zdrženliví. Někteří tvrdí, že o regulaci zatím nemůže být řeč. „Poptávka se o něco omezila, ale na hodnocení je příliš brzy. Lidé se v prosinci předzásobili léky na několik měsíců, frekvenci návštěv v lednu rovněž ovlivnily nachlazení a infekce. Objektivnější názor se dá čekat až po prvním čtvrtletí,“ reagovala lékařka Jana Heroldová z Olomouce. S tím v podstatě souhlasí i praktický lékař Igor Mazoch: „Lidí je méně, ale souvisí to s tím, že se předzásobili léky na konci roku. Až z dlouhodobého hlediska můžeme něco zhodnotit.“ Podle něj ale ubylo pacientů, kteří by si přišli nechat napsat nejlevnější léky, například paralen. „Určitě. S poplatkem se dosti prodraží,“ dodal. O mizivém dopadu poplatků na počet nemocných v ordinaci mluvil i praktický lékař Radoslav Khun ze Šternberka. „Dopady jsem v podstatě nepozoroval žádné. O reformě se zatím vůbec nedá mluvit, spíše o kosmetických změnách. Počet pacientů se nesnížil,“ uvedl. Ani dětská lékařka Zdeňka Sobotková výraznější úbytek klientů v ordinaci v lednu nepoznala. „Nemocní chodí, žádnou změnu jsem nezpozorovala. Není to taková částka, aby kvůli ní lidé nepřišli k lékaři,“ uvedla lékařka.
Neprojevily se ani prvotní obavy lékařů z toho, že pacienti budou mít tendenci požadovat rady po telefonu. „Ne, to se nepotvrdilo,“ reagovala lékařka Heroldová. „Hlavně pacienti vědí, že poštou ani po telefonu neléčím,“ přidal se praktický lékař Khun. „Právě jsem během vyšetření jedné pacientky řešila tři telefonáty. Byly to ale případy, které by nastaly i v době bez poplatků. Hovory, kdy by pacient chtěl ušetřit na poplatku a žádal radu po telefonu, nebyly,“ sdělila Sobotková.
Jsou už také neplatiči
Na hodnocení vlivu regulačních poplatků na poptávku po lékařské péči je zatím brzy i podle náměstka ředitele šternberské nemocnice Pavla Gregora: „Čísla zatím zpracováváme. Více budeme vědět v příštím týdnu. Na ambulancích se určitý pokles projevil,“ uvedl.
Nemocnice již řeší i první neplatiče poplatku. „Jsou to pouze jednotlivci, nic masového,“ doplnil Gregor.
Daniela Tauberová, Regionální deník