Recenze: Lexikon revmatologie pro sestry

12. 6. 2012 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Autorky MUDr. Marta Olejárová, CSc., a Jana Korandová z Revmatologického ústavu v Praze vytvořily abecedně řazený Lexikon revmatologie pro sestry, který poskytuje přehled informací o nejčastějších revmatických onemocněních.

Obal

První část knihy je věnována zásadám edukace pacientů v revmatologii. Pozornost je zaměřená na jednotlivá edukační témata, která významnou měrou ovlivňují běžný život člověka postiženého revmatologickým onemocněním. Autorky stručně a přehledně poskytují erudované rady zdravotníkům tak, aby byli schopní poradit svým pacientům, jakým způsobem se s chorobou vyrovnat a naučit žít. Cílem je zvládnutí negativních důsledků, a to zejména bolesti, poruch spánku, únavy, kloubních a mimokloubních problémů. Věnuje se také otázkám udržení kondice muskuloskeletálního aparátu, optimální výživy, péče o kůži, sebeobsluhy a aktivit každodenního života pacienta i jeho blízkých, včetně používání kompenzačních a ortopedických pomůcek a užívání léků. Důležitým tématem je ochrana kloubů a prevence pádů. Publikace obsahuje i rady týkající se vztahových rolí – hledání uplatnění v rodině a ve společnosti, v zaměstnání, v domácnosti, ve studiu i při zábavě. Edukace zasahuje do problematiky vnímání vlastní osobnosti, nejpalčivější je vzhled těla a sebehodnocení. Autorky nastiňují problematiku související s intimním životem, včetně otázek spojených se sexem, přípravou na mateřství, výchovou a péčí o dítě.

Od etiologie až po plán péče

Po první části následuje rozsáhlý heslovitě seřazený lexikon, který se věnuje jednotlivým onemocněním. Naleznete v něm krátce popsanou etiologii, epidemiologii, etiopatogenezi, klinický obraz onemocnění, laboratorní i další vyšetření a nálezy, terapii, plán ošetřovatelské péče a konkrétní rady, na co se zaměřit při edukaci pacienta. Kromě onemocnění jsou zde stručně popsané jednotlivé léky se svými nejčastějšími indikacemi v revmatologii, nežádoucími účinky, kontraindikacemi a dávkováním.

Knihu uzavírá 7 příloh, které hodnotí aktivitu a funkční postižení ankylozující spondylitidy a revmatoidní artritidy, únavu u chronických onemocnění a algofunkční postižení, tj. bolesti a funkce u gonartrózy, eventuálně u koxartrózy.

Publikace má 182 stran a obsahuje 33 ilustrativních obrázků. Anatomické kresby a rentgenové snímky zachycují nejčastější patologie vyskytující se v revmatologii. Zevní symptomy, zejména v oblasti kloubů nebo kůže, které jsou navenek dobře viditelné, jsou názorně a precizně zachycené na fotografiích a dokreslují klinický obraz onemocnění. Pro úplnost jsou vyobrazené i kompenzační pomůcky, jež pomáhají v soběstačnosti lidem s deformovanými klouby.

Informace užitečné napříč obory

Příručka je vhodná pro všeobecné sestry a zdravotnické asistenty v oboru revmatologie, ortopedie, rehabilitace, neurologie, geriatrie a využití najde i u fyzioterapeutů, laborantů a nutričních terapeutů. Ocení ji rovněž studenti jak nelékařských oborů, tak i medicíny.

Publikace byla sepsána zkušenou lékařkou a sestrou, což umožnilo propojit nejdůležitější medicínské a ošetřovatelské poznatky z oblasti revmatologie. Odborných monotematických knih s abecedně řazenými hesly je na trhu nedostatek. Lexikon revmatologie pro sestry má nesporně praktický přínos pro ošetřovatelskou praxi a jiné nelékařské profese. Podle mého názoru najde uplatnění u sester nejen v oboru revmatologie, ale i v ostatních oborech.

Olejárová, M.; Jana Korandová, J. Lexikon revmatologie pro sestry. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, edice Sestra, 2011. 184 s. ISBN 978-80-204-2455-6

Bc. Lenka Šeflová vrchní sestra II. interní kliniky – gastro-enterologické a hepatologické LF UP a FN Olomouc

• Žádné názory