Recenze: Selhání tělesného růstu

15. 10. 2012 8:37
přidejte názor
Autor: Redakce

ŠKVOR, J. Selhání tělesného růstu. Praktický průvodce nejen pro dětské lékaře. Praha: Mladá fronta, edice Aeskulap, 2012. 72 s. ISBN 978-80204-2803-5. Publikace Selhání tělesného růstu (Praktický průvodce nejen pro dětské lékaře) od prim. MUDr. Jaroslava Škvora, CSc., je přepracovanou a rozšířenou publikací O malém vzrůstu (Praktický průvodce nejen pro rodiče), kterou vydalo nakladatelství Mladá fronta v roce 2010. Normální tělesný růst je významným ukazatelem zdravého vývoje každého dítěte a jeho sledování patří k základům moderní pediatrické praxe. V knížce jsou uvedeny nejen základy fyziologie tělesného růstu, ale i praktický návod k jeho správnému sledování. Nejvýznamnější částí publikace je diagnostika růstového selhání, které může být prvním a jediným příznakem závažného onemocnění. Často jsou to sami rodiče, jejichž dítě málo roste, kteří si příznaku všimnou jako první a upozorní dětského lékaře, jenž sleduje tělesný růst dítěte zpravidla v delším časovém intervalu. Lékař pak může odchylnou růstovou dynamiku zodpovědně odhalit a odborně posoudit. Řada stavů spojených s malým vzrůstem se dá adekvátně léčit a zavčas se tak zabrání významnému handicapu, který dítě při porovnávání se se svými vrstevníky může pociťovat. Důležitou podkapitolou knihy jsou i omyly, kterých se lékaři při hodnocení tělesného růstu a v diferenciálně diagnostickém uvažování mohou dopustit. Publikace je určena odborné pediatrické veřejnosti, ale je psána čtivou a pochopitelnou formou, srozu

Publikace bude jistě užitečnou pomůckou nejen pro praktické lékaře pro děti a dorost, ale i pro ostatní pediatry v nemocniční či specializované ambulantní péči. doc. MUDr. Jiřina Zapletalová, Ph. D. Dětská klinika LF UP a FN Olomouc

• Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?