Specializační vzdělávání

10. 3. 2009 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Pro člověka má významnou hodnotu zdraví, jež představuje základní potenciál pro společnost. Pro společnost, která pro rozvoj v oblasti sociální i ekonomické potřebuje lidi zdravější. Lepších životních i pracovních podmínek, kvalitnější zdravotní péče i zkvalitnění sociální ochrany lze dosáhnout vzdělaností široké veřejnosti, ale především díky vysoké odborné vzdělanosti zdravotnických pracovníků. Pro zvýšení kvality zdravotní péče je nezbytné, aby zdravotničtí pracovníci měli nejen kvalitní odbornou způsobilost k výkonu povolání, ale aby se současně celoživotně vzdělávali.


Cílem tohoto příspěvku (k dispozici i jako brožura MZ ČR a NCO NZO) je, aby nelékařští zdravotničtí pracovníci i ostatní pracovníci podílející se na zdravotní péči získali ucelené informace o možnostech specializačního vzdělávání v rámci vzdělávání celoživotního.

Celoživotní vzdělávání

Definici celoživotního vzdělávání stanoví zákon č. 96/2004 Sb. Celoživotním vzděláváním se rozumí průběžné obnovování, zvyšování, prohlubování a doplňování vědomostí, dovedností a způsobilosti zdravotnických pracovníků v příslušném oboru v souladu s rozvojem oboru a nejnovějšími vědeckými poznatky. Celoživotní vzdělávání je pro zdravotnické pracovníky a jiné odborné pracovníky povinné. Plnění povinnosti celoživotního vzdělávání se prokazuje na základě kreditního systému.

Výše zmíněný zákon o nelékařských zdravotnických povoláních také stanoví formy celoživotního vzdělávání: * specializační vzdělávání, * certifikované kurzy, inovační kurzy, školicí akce, konference, kongresy, * sympozia, * odborné stáže, * publikační, pedagogická a vědecko-výzkumná činnost, * samostatné studium odborné literatury.

Specializační vzdělávání

Specializační vzdělávání (dále jen SV) zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu povolání bez odborného dohledu po získání odborné způsobilosti je definováno v § 55-60 zákona č. 96/2004 Sb. Účast na celoživotním vzdělávání se považuje za prohlubování kvalifikace, za které se považuje též její udržování a obnovování. Tím se rozumí její průběžné doplňování bez změny podstaty kvalifikace, a umožňuje zaměstnanci výkon sjednané práce. Prohlubování kvalifikace je specifikováno v § 230 zákona č. 262/2006 Sb., kdy toto ustanovení ukládá povinnost zaměstnanci prohlubovat svoji kvalifikaci k výkonu sjednané práce.

Podle tohoto předpisu je zaměstnavatel oprávněn, pokud je to v jeho zájmu, uložit zaměstnanci účast na některé z forem celoživotního vzdělávání, tj. účast na školení či studiu nebo jiných formách přípravy k prohlubování jeho kvalifikace, popřípadě požadovat na zaměstnanci, aby prohlubování kvalifikace absolvoval i u jiné právnické či fyzické osoby. Zákoník práce současně stanoví, že účast na školení nebo jiných formách přípravy nebo studia se považuje za výkon práce, za který přísluší zaměstnanci mzda nebo plat.

Náklady vynaložené na prohlubování kvalifikace hradí zaměstnavatel. Požaduje-li zaměstnanec, aby mohl absolvovat prohlubování kvalifikace ve finančně náročnější formě, může se na nákladech prohlubování kvalifikace podílet. Pokud je tedy prohlubování kvalifikace v zájmu zaměstnavatele, považuje se toto za výkon práce a zaměstnanci přísluší mzda nebo plat. V ostatních případech je zaměstnavatel povinen umožnit zaměstnanci účast na prohlubování kvalifikace.

Zaměstnavatelé, tj. skupina lidí, kteří na trhu práce poskytují v podnicích a jiných zařízeních zaměstnání pro pracovní síly, jsou přirozeně důležitým subjektem vzdělávací politiky. Je to dáno tím, že zaměstnavatelé jednak formulují své požadavky na produkt vzdělávacího systému, tj. na profil a kvalitu absolventů škol i absolventů specializačního vzdělávání, jednak sami umožňují vzdělávání prostřednictvím profesního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů v akreditovaných zdravotnických zařízeních. Z hlediska vzdělávání zdravotnických pracovníků je tento aspekt formulován v hlavě IV., zákona č. 96/2004 Sb., o akreditaci.

Financování SV je dále upraveno v § 60a-60d zákona č. 96/2004 Sb. Ministerstvo ve spolupráci s univerzitami a profesními sdruženími každoročně do 31. prosince stanoví maximální počet rezidenčních míst, na která se poskytuje dotace ze státního rozpočtu, a to na úhradu nákladů spojených se SV včetně mzdových nákladů po celou dobu trvání příslušného SV. Seznam rezidenčních míst v jednotlivých oborech je vyvěšen na www.mzcr.cz/ odborník zdravotník/vzdělávání

Účelem SV zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků je získání specializované způsobilosti k výkonu specializovaných činností příslušného zdravotnického povolání podle § 48-145, vyhlášky č. 424/2004 Sb.

Obory specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků po získání specializované způsobilosti stanoví Nařízení vlády č. 463/2004 Sb. SV uskutečňuje akreditované zařízení podle vzdělávacího programu. Seznam akreditovaných zařízení, která získala akreditaci k uskutečňování SV, je vyvěšen na www.mzcr.cz. Základní struktura vzdělávacích programů pro konkrétní SV se řídí vzdělávacími programy uveřejněnými ve věstnících MZ ČR. Vzdělávací programy SV jsou koncipovány:

* pro zdravotnické pracovníky s odbornou způsobilostí podle § 5-21 zákona č. 96/2004 Sb. modulovým způsobem, * pro zdravotnické pracovníky s odbornou způsobilostí podle § 22-28 zákona č. 96/2004 Sb. formou celodenní nebo externí průpravy, přičemž úroveň ani celková délka průpravy není dotčena.

Modulový systém (dále jen MS) můžeme charakterizovat jako formu studia, která podstatně mění způsob získávání vědomostí, uplatňování již dosažených znalostí v praktické činnosti, získávání nových praktických dovedností a návyků v oboru. Předností MS je především jeho účelné využití pro kontinuální vzdělávání zdravotnických pracovníků, včetně možnosti specializace různého zaměření, což odpovídá současným požadavkům v České republice.

MS je studijní program složený z jednotlivých modulů - bloků, které na sebe přirozeně a plynule navazují. Současně každý modul tvoří samostatný celek zahrnující těsné sepětí teoretické a praktické výuky a ukončený dílčím hodnocením teorie i praxe. Všechny moduly mají následující strukturu: teorii, praxi na vybraném pracovišti a hodnocení. Studijní program obsahuje modul základní, modul odborný a moduly speciální. Jednotlivé moduly se vždy vztahují k úkolům zdravotnického pracovníka a k potřebám péče o pacienty tak, jak to vyžadují podmínky specializační přípravy.

Některé speciální moduly mohou být i samostatně akreditovány jako certifikované kurzy. Moduly jsou ohodnoceny kredity, které vyjadřují kvantitativní míru zátěže účastníka při studiu daného modulu. Účastník získává kredity úspěšným absolvováním modulu. Za daný modul lze získat kredity pouze jednou.

Zařazení zdravotnických pracovníků do specializačního vzdělávání

Podmínkou zahájení SV je získání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání. Žádost o zařazení do příslušného oboru SV podává uchazeč ministerstvu, ministerstvo může pověřit touto činností pověřenou organizaci. Přihláška k zařazení do SV je vyvěšena na www.mzcr.cz, www.nconzo.cz,www.ipvz.cz

Přihlašování on-line je jedním z cílů ministerstva na rok 2009. Součástí žádosti jsou úředně ověřené kopie dokladů o získání odborné způsobilosti, popřípadě specializované způsobilosti (§ 60) nebo zvláštní odborné způsobilosti (§ 64), nebo o jejím uznání. Do 30 dnů po obdržení žádosti a při splnění podmínek ministerstvo, popřípadě pověřená organizace, zařadí uchazeče do SV uskutečňovaného akreditovaným zařízením podle výběru uchazeče. Pokud si uchazeč akreditované zařízení nevybral nebo akreditované zařízení má naplněnou kapacitu, doporučí ministerstvo, popřípadě pověřená organizace, uchazeči jiné vhodné akreditované zařízení.

Účastník zařazený do SV může požádat ministerstvo o započtení části dříve absolvovaného studia. Žádost o započtení podá účastník písemně na adresu: MZ ČR, odbor vzdělávání a vědy - uznávací jednotka, Vinařská 6, 603 00 Brno. Formulář je dostupný k použití na www.mzcr.cz. Ministerstvo, popřípadě pověřená organizace, započte moduly absolvované v rámci jiného SV, certifikované kurzy či část dříve absolvovaného studia, pokud jsou tyto součástí příslušného vzdělávacího programu, a o započtení vydá potvrzení. Ministerstvo rovněž může rozhodnout o přiznání specializované způsobilosti v oboru specializace absolventům doktorského nebo magisterského studijního oboru navazujícího na zdravotnický nebo magisterský studijní obor, pokud odpovídá příslušnému vzdělávacímu programu SV vydanému ministerstvem.

Průběh specializačního vzdělávání

SV se uskutečňuje v akreditovaném zařízení podle příslušného vzdělávacího programu, který stanoví délku, rozsah a obsah teoretické i praktické přípravy. Při zahájení SV obdrží účastník studijní průkaz, do kterého se zaznamenává průběh SV. Případné změny osobních údajů je účastník povinen oznámit neprodleně, aby byla zajištěna jejich aktuálnost. Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi SV školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení, je zapsán v Registru zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu a má specializovanou způsobilost v příslušném oboru. Školitel průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka.

Do splněného počtu hodin stanovených vzdělávacím programem se započte nejvýše 15 % omluvené absence z hodin praktické výuky, kdy nelze omluvit absenci při odborné praxi na akreditovaném pracovišti, a akreditovaným zařízením omluvená absence z hodin teoretické výuky. Účastník SV je povinen absolvovat odbornou praxi na pracovišti akreditovaného zařízení v rozsahu určeném příslušným vzdělávacím programem; na průběh odborné praxe dohlíží školitel. Výkon odborné praxe účastníků studia (těhotné, kojící matky a účastníci pečující o dítě do konce devátého měsíce) upravují právní normy uvedené v hlavě IV./Zvláštní pracovní podmínky některých zaměstnanců/zákona č. 262/2006 Sb.

Hodnocení průběhu studia

K ověřování znalostí v průběhu studia a k ukončení modulu mohou být zvoleny různé formy vhodné pro vzdělávání dospělých. Termíny pro ukončení modulů zveřejní akreditované zařízení. Nedostaví-li se účastník k ukončení modulu nebo části vzdělávacího programu v termínu a neomluví-li svoji neúčast do 5 dnů po uplynutí termínu, je hodnocen, jako by u ukončení modulu neuspěl. Každý modul bude ukončen po splnění všech požadavků stanovených vzdělávacím programem. Účastník se závěrečným hodnocením modulu „neprospěl“ může opakovat zkoušku nejvýše dvakrát. Akreditované zařízení umožní také opakování modulu na základě písemné žádosti účastníka, a to maximálně dvakrát. Celkový prospěch se vyjadřuje: prospěl/a - neprospěl/a.

Přerušení specializačního vzdělávání

V případě, že účastník nemůže z jakýchkoli důvodů pokračovat ve studiu, má možnost zažádat o přerušení SV, a to maximálně na dva roky, vždy po ukončení modulu. Žádost o přerušení a o znovuzařazení do studia podává písemně akreditovanému zařízení. V případě, že účastník nepožádá do dvou let od data přerušení o znovuzařazení do studia, bude SV ukončeno. Stejně se bude postupovat, neukončí-li účastník řádně studium během maximální doby studia.

Změna akreditovaného pracoviště

Účastník má možnost žádat o změnu akreditovaného pracoviště v průběhu studia teoretické části na základě vlastní písemné žádosti se specifikací svého požadavku, kterou zasílá pověřené organizaci. Přeřazení lze uskutečnit pouze po ukončení modulu. Účastník SV je povinen sám se přihlásit ke studiu jednotlivých modulů na vybraném pracovišti.

Ukončení specializačního vzdělávání

SV lze ukončit úspěšným složením atestační zkoušky, zanecháním studia nebo vyloučením ze studia. Účastník, který hodlá zanechat studia, písemně uvědomí odpovědného pracovníka akreditovaného zařízení a odevzdá studijní průkaz. Nedostaví-li se účastník na soustředění, do kterého byl pozván, a řádně se neomluví, má se za to, že studia zanechal, organizátor studia o zrušení studia účastníka uvědomí. Pokud účastník závažným způsobem neplní studijní povinnosti, ministerstvo na podnět akreditovaného zařízení rozhodne o ukončení studia.

SV se ukončuje atestační zkouškou před oborovou komisí podle zkušebního řádu, jehož podmínky jsou dány vyhláškou č. 394/2004 Sb. Přihlášku k atestační zkoušce zasílá uchazeč ministerstvu na formuláři, který je k dispozici na www.mzcr.cz.

Podmínkou přihlášení se k atestační zkoušce je získání počtu kreditů stanoveného vzdělávacím programem příslušného oboru, absolvování povinných modulů a prokázání výkonu povolání v příslušném oboru SV v délce minimálně 1 rok z období posledních 6 let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 let z období posledních 6 let v rozsahu minimálně 1/5 stanovené týdenní pracovní doby. Po úspěšném složení atestační zkoušky získává absolvent specializovanou způsobilost k výkonu specializovaných činností, které jsou uvedeny ve vyhlášce č. 424/2004 Sb., a ministerstvo vydá zdravotnickým pracovníkům diplom o specializované způsobilosti v příslušném oboru. Součástí diplomu je dodatek, který vymezuje zaměření příslušného oboru.

Praktická výuka

K efektivnímu zajištění vzdělávacího procesu, především k propojení teorie s praxí, je zapotřebí, aby odborná praktická výuka byla praxí řízenou, a to jak na akreditovaných pracovištích, tak i na ostatních pracovištích. Tuto praktickou výuku budou provádět školitelé, kteří získali osvědčení k výkonu povolání bez odborného dohledu a mají specializaci v oboru. Pro školitele musejí být vytvořeny vhodné podmínky, aby měli časový prostor na vedení studujících pracovníků. Zdravotnická zařízení musejí být spoluodpovědná za vytváření podmínek pro praxi i studium teorie. V tomto směru by mělo být pracoviště zodpovědné hlavně za poskytnutí dobrých pracovních podmínek v praktickém období.

Umožnit studujícímu pracovníkovi splnění všech kritérií za pomoci a dohledu zodpovědného školitele, který bude průběžně konzultovat s pracovníkem problémy, s nimiž se v práci při plnění jednotlivých úkolů setkává. Umožnit plnění úkolů, které studující pracovník nemůže splnit na svém pracovišti, vhodným výběrem klinického pracoviště a na potřebnou dobu jej vyslat na stáže. Od účastníka SV se očekává aktivní přístup k plnění jednotlivých úkolů a využití všech možností, aby mohl praktické úkoly dobře splnit. Úlohou školitele je odborné vedení studujících pracovníků, jejich motivace a spolupráce s ostatními školiteli na jiných klinických pracovištích i s pracovníky odpovědnými za teoretickou výuku; a v závěru praktického období hodnocení prováděných úkolů.

Z uvedeného vyplývá, že tento způsob vzdělávání splňuje požadavky všech pracovišť tak, aby pracovníci vyslaní do SV dosáhli určité úrovně znalostí a dovedností bez ohledu na zaměření či vybavení jejich mateřského pracoviště. Specializační vzdělávání zdravotnických pracovníků má v ČR velmi dobrou úroveň a dlouholetou tradici; již v minulém století si rozvoj veřejného zdravotnictví u nás stále více vyžadoval další zvyšování odborné úrovně zdravotnických pracovníků, především zdravotních sester. Cílená organizace dalšího vzdělávání sester byla zahájena ve Středisku pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků v Brně a v Bratislavě již v roce 1960. Problematiku SV společně s přijatými novelizacemi souvisejících právních předpisů doporučujeme pravidelně sledovat na webových stránkách ministerstva.

Legislativa v oblasti specializačního vzdělávání

* Zákon č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských povoláních)

* Vyhláška č. 424/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků

* Nařízení vlády č. 463/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kterým se stanoví obory specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí

* Vyhláška č. 394/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kterou se upravují podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky

* Věstníky MZ ČR, ročníky 2004-2008 (metodické pokyny, vzdělávací programy)

* Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů * Ministerstvo připravuje Nařízení vlády o stanovení úhrad za zkoušky, které je v současné době v konečné fázi legislativního procesu


Brožuru vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR ve spolupráci s NCO NZO Brno v roce 2008

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?