Jak by měla vypadat strava v těhotenství a čemu se vyvarovat?

Specifická dieta v těhotenství jako taková neexistuje, jelikož ženy by si měly zdravý jídelníček hlídat nejen v těhotenství. Během gravidity je však potřeba více dbát na vyváženou stravu bohatou na vitamíny a minerály, vyvarovat se špatným stravovacím návykům a některým potravinám. Víte, které to jsou?

Zdravá strava v těhotenství

Přestože dodržovaní zdravé stravy hraje v těhotenství důležitou roli, není na místě se příliš omezovat nebo stresovat, pokud se u vás objeví těhotenské chutě. Mnohdy je zásadní, jak se ženy cítí, proto by se do ničeho neměly přímo nutit nebo mít kvůli svému stravování výčitky. Čas od času vůbec není na škodu dopřát si přesně to, na co máte chuť, pokud to není vyloženě škodlivé. Pozor ale na přejídání, které obecně zdravé není. Přestože se často říká, že žena jí v těhotenství za dva, není tomu tak (více informací nejen o stravování v těhotenství najdete na stránce Rodičov.cz).

Pozor by si měly ženy v těhotenství dát zejména na zvýšenou konzumaci cukru, nejen kvůli vyššímu riziku těhotenské cukrovky (gestační diabetes), ale také kvůli nevolnostem. Změny hladiny inzulinu v krvi totiž mají vliv na nevolnost podobně jako nevyrovnané hladiny dalších hormonů v začínajícím těhotenství.

Zásady zdravé výživy nejen v těhotenství

  • Jíst kvalitní čerstvé potraviny, nikoliv polotovary, fastfood a průmyslově zpracované potraviny
  • Vyhýbat se potravinám, které obsahují rychlé cukry
  • Nesladit nápoje a nepít sladké limonády
  • Omezit výrobky z bílé mouky a nahradit je potravinami z celozrnné mouky
  • Nekonzumovat dietní potraviny a potraviny pro diabetiky
  • Vyhýbat se uzeninám
  • Nedojídat se mezi jednotlivými jídly
  • Konzumovat dostatek zdravých tuků a vyhýbat se průmyslově zpracovaným tukům
  • Jíst vyváženou stravu bohatou na bílkoviny a vitamíny

Ryby v těhotenství

Ryby patří mezi potraviny, které by měly ženy v těhotenství jíst velmi často, a to minimálně jednou týdně, jelikož obsahují omega-3 esenciální mastné kyseliny, které jsou důležité pro zdravý růst a vývoj dítěte a zároveň snižují riziko předčasného porodu.

Při časté konzumaci ryb je vhodné střídat různé druhy. Některým rybám by se však těhotné ženy měly raději úplně vyhnout. Jedná se o ryby s vyšším obsahem rtuti, mezi které patří například tuňák, žralok, makrela, candát, mečoun nebo štika (obecně jde o ryby většího vzrůstu). Ženy by se v těhotenství měly zcela vyhýbat také syrovým rybám, které se nejčastěji podávají jako sushi.

Sýry v těhotenství

Často se uvádí, že by ženy v těhotenství neměly jíst plísňové sýry z důvodu vyššího rizika nákazy listeriózou, nicméně tohle tvrzení není zcela opodstatněné. Listeriózou se totiž můžete nakazit pouze z nepasterizovaných mléčných výrobků, které se běžně v obchodech neprodávají, a to především z důvodu nízké trvanlivosti. Plísňové sýry se přesto nedoporučují konzumovat ve větším množství kvůli mykotoxinům, které se z nich mohou uvolňovat.

Těhotné ženy by se měly vyhnout také některým sýrům vyráběným z nepasterizovaného mléka, jako jsou například některé kozí sýry nebo brynza. Pokud to však s konzumací sýru nijak nepřeháníte (vzhledem k vyššímu obsahu tuku), jsou zdraví naopak prospěšné. Vždy je ovšem dobré si ověřit, že sýr, který konzumujete v těhotenství, je vyroben z pasterizovaného mléka.

Káva v těhotenství

Jedním z diskutabilních témat je také pití kávy během gravidity. Konzumace kávy v těhotenství zakázána není, zejména pokud jste byly zvyklé si ji dopřávat i několikrát denně. Nicméně by se to s ní nemělo přehánět a těhotné ženy by měly dodržovat doporučené množství, které nepřesáhne 200 miligramů denně.

Kromě kávy je dobré si dávat pozor i na zvýšenou konzumaci jiných produktů obsahujících kofein, například Coca Coly, hořké čokolády nebo černého a zeleného čaje. Samostatně by tyto produkty neměly představovat riziko, ale je vhodné být obezřetné, pokud některé z nich kombinujete.

Bylinky a koření v těhotenství

Možná jste se již setkaly s tvrzením, že by se těhotné ženy měly úplně vyhýbat bylinkovým čajům, nicméně není nutné vyřadit všechny druhy bylinek. Zásadní je bylinky nekonzumovat pravidelně nebo ve větším množství. Zároveň je vhodné bylinky při občasné konzumaci střídat.

Mezi bylinky, které jsou v těhotenství zcela neškodné, patří rooibos, šípek, kopřiva a listy maliníku. Naprosto neškodná je také pažitka a cibule. Bylinky, které jsou téměř neškodné v těhotenství a měly by se konzumovat pouze v omezeném množství, jsou heřmánek, brusinka, mateřídouška, lípa, ibišek, meduňka, máta, rakytník, zázvor, echinacea, gotu, senna, krušina a alfalfa. Ostatní bylinky se nedoporučují nebo jsou vyloženě nevhodné.

Co se týče koření, tam lékaři radí zdrženlivost, jelikož některé druhy mohou dráždit žaludek a jiné stimulovat až provokovat dělohu.

Doplňky stravy v těhotenství

Obecně platí, že by ženy v těhotenství neměly zbytečně přijímat živiny v podobě výživových doplňků, pokud u nich nebyl prokázán deficit některých vitamínů nebo minerálů. Předně by ženy měly dbát na vyváženou stravu bohatou na živiny a až následně zvážit suplementy. Vždy byste se však měly poradit se svým lékařem. Které doplňky jsou důležité a doporučují se nejčastěji?

  • Multivitamin: zejména v případě nevolností, kdy tělo neabsorbuje dostatek živin
  • Hořčík: pokud se dostavují předčasné kontrakce
  • Železo: především při nízké konzumaci masa
  • Jód a omega-3 mastné kyseliny: v případě nedostatku ryb
  • Kyselina listová: při malé konzumaci salátové zeleniny

Zdroj: bylinkovymagazin.cz, margit.cz

Ohodnoťte tento článek!