Není možné šetřit na úkor pacientů, nicméně je v zájmu nás všech hledat způsoby, jak zdravotnictví zefektivnit. Informační technologie mohou v tomto procesu sehrát hlavní roli. Kanadskému zdravotnictví například elektronizace přináší finanční návratnost v úsporách v porovnání s investicemi v poměru 8 : 1.
Samotné moderní technologie však zefektivnit a zlepšit zdravotnickou péči nedokážou, klíčovou roli mají stále lidé. Lékaři a lékařky potřebují přesná a objektivní data, která usnadní týmovou spolupráci a umožní rychlejší rozhodování.
Problémem dnes už není nedostatek dat, ale naopak jejich obrovské množství. Stále důležitější jsou proto ve zdravotnictví analytické nástroje. Množství informací, jejichž utřídění nebylo dříve v lidských silách, dokážou bez problémů zpracovat.
Lékaři díky tomu mohou předtím, než rozhodnou o léčebném postupu, porovnat údaje tisíců pacientů se stejnou diagnózou. Úkon, který by v »papírových dobách« trval hodiny, provedou během několika vteřin.
»Chytřejší« elektronické zdravotnictví zjednodušuje interakci mezi pacienty a poskytovateli zdravotní péče, komunikaci mezi lékaři navzájem a také mezi samotnými pacienty. Usnadňuje rovněž předávání údajů.
Zdravotnické informace, které mohou zachránit život, jsou k dispozici v potřebném čase na potřebném místě. S ohledem na vzrůstající mobilitu tak například Evropská unie realizuje projekty, jako je epSOS, které členským státům umožní vyměňovat si elektronicky alespoň minimální informace o pacientech či předpisech.
Celý článek si můžete přečíst na serveru týdeníku Ekonom nebo ZDE.
Autor je generální ředitel IBM Česká republika