Jak se zbavit chrápání? Pomůže tenisák i změna životního stylu

Zdroj: Depositphotos

Chrápání je běžný problém, s kterým se pravidelně potýká mnoho lidí po celém světě. Ačkoli zpravidla nepředstavuje zdravotní riziko, může mít negativní vliv na kvalitu spánku, a to jak nemocného, tak jeho partnera. Dobrou zprávou je, že lze chrápání obvykle omezit za použití domácích prostředků. Pokud nezabírají nebo dotyčného trápí i další obtíže, je nutné vyhledat lékaře.

Chrápání vzniká vibracemi tkáně horních dýchacích cest, které jsou způsobeny hlučným dýcháním během spánku. Jedná se o zcela běžný problém, který o něco častěji trápí muže. Výjimkou ale není ani chrápání u žen či chrápání u dětí. Tento problém má tendenci se s věkem zhoršovat.

Příčiny chrápání

Chrápání může mít celou řadu různorodých příčin. Za jeho rozvojem velmi často stojí například uvolněné tkáně v dýchacích cestách, které zužují prostor pro proudění vzduchu. To má pak za následek onen vibrační zvuk, přičemž hlasitost samotného chrápání se může lišit v závislosti na tom, jak omezený je přístup vzduchu do nosu, úst nebo hrdla. Pokud pacient současně trpí nachlazením nebo alergií, může se jeho chrápání kvůli otoku hrdla a ucpání nosu ještě zhoršit.

V jiném případě může chrápání způsobovat anatomie úst. Konkrétně tento problém trápí jedince se zvětšenými tkáněmi a mandlemi, které omezují proudění vzduchu. Chrápání v tomto případě mívá zpravidla mírnou intenzitu.

Ke chrápání obecně přispívá také fakt, že se během spánku měkké tkáně společně s jazykem uvolňují, což může částečně blokovat dýchací cesty. Pokud vzduch, který vchází a vychází z dýchacích cest, narazí na odpor, může dojít k vibracím způsobujícím chrápání. To pak může podporovat také celá řada faktorů, mezi které patří například:

  • kouření,
  • alkohol,
  • tlumivé léky,
  • spaní na zádech,
  • vychýlení nosní přepážky.

Za obtížemi je třeba hledat také nadváhu. Konkrétně pak nahromaděný tuk v oblasti krku, který v poloze vleže může zužovat dýchací cesty. Chrápání je rovněž jedním z příznaků obstrukční spánkové apnoe, což je nebezpečný stav, který se objevuje během spánku a vyznačuje se zpomalením či úplným pozastavením dýchání. Obvykle o spánkové apnoi mluvíme v okamžiku, kdy přestaneme dýchat na více než 10 sekund v kuse. Tento jev nastává v okamžiku, kdy je průtok vzduchu snížen na méně než 90 procent normálu.

Podle Americké akademie spánkové medicíny chrápe pravidelně zhruba 40 % dospělých mužů a 24 % žen, přičemž o poznání častěji chrápou lidé ve středním věku. Naopak muži kolem 70 let pak chrápou výrazně méně. Podle výzkumu z roku 2013 jsou lidé, kteří chrápou častěji ohroženi:

Všechny tyto faktory pak zvyšují riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Nutno však podotknout, že odborníci nevědí, jakou přesnou úlohu v tomto ohledu chrápání hraje a zda je příčinou nebo důsledkem. [1, 2, 3]

Chrápání u dětí

U dětí je chrápání často způsobeno obstrukční spánkovou apnoí. Příčinou pak mohou být také zvětšené nosní mandle, ale například i:

  • překážka v nose či nosohltanu,
  • nadměrně velký jazyk,
  • nadváha,
  • nedostatečný tonus hltanových a jazykových svalů,
  • nádory a cysty hltanu.

 V případě malých pacientů se chrápání nedoporučuje příliš podceňovat. Může totiž negativně ovlivnit kvalitu spánku. Ta se pak podepíše na běžném fungování. Dítě je jinými slovy nepozorné, ospalé či naopak hyperaktivní. Během dne pak může vykazovat i známky jiného problémového chování. [4, 5]

Chrápání v těhotenství

U žen mohou chrápání odstartovat hormonální změny. To je důvod, proč se u nich obtíže zpravidla objevují během těhotenství či menopauzy. Někdy je ale za chrápáním třeba hledat i patologickou příčinu, jakou je například zúžení dýchacích cest. Problém může samozřejmě způsobovat také nadváha či dokonce obezita. [6]

Příznaky chrápání

Vzhledem k tomu, že chrápání mívá celou řadu odlišných příznaků, může se různě také projevovat. Kromě typického vibračního zvuku, který může mít různou intenzitu, se u pacientů objevuje celá řada různorodých obtíží. Mezi ty patří třeba:

  • neosvěžující spánek,
  • únava, zvýšená denní spavost,
  • snížená psychická a fyzická výkonnost,
  • ztráta koncentrace,
  • nervozita, podráždění,
  • bolest hlavy,
  • noční můry,
  • sexuální potíže, impotence,
  • noční pomočování (u dětí),
  • pocit deprese,
  • nadváha,
  • noční pocení. [7, 8, 9]

Diagnostika chrápání

Pokud se kvůli chrápání rozhodne dotyčný vyhledat lékaře, s velkou pravděpodobností ho nejprve bude čekat fyzikální vyšetření, pomocí kterého se lékař bude snažit zjistit, zda tento problém nesouvisí s abnormalitou jeho úst. K prohlédnutí stavu úst pak může odborník použít rentgen, CT i magnetickou rezonanci. Může rovněž nařídit podrobnější studii spánkového režimu, která spočívá ve strávení noci ve spánkovém centru či na klinice, kdy je pacientovi nonstop zaznamenávána srdeční frekvence, rychlost dýchání, hladina kyslíku i pohyby nohou. [10]

Léčba chrápání

Co na chrápání pomáhá? Tak jako u běžných nemocí, i v tomto případě záleží na původu obtíží. Vzhledem k velké možnosti různých příčin se proto ne vždy vyplatí řešit chrápání volně prodejnými pomůckami. Lepší je poradit se o léčbě s lékařem. Ten může následně navrhnout jeden z běžných profesionálních postupů, mezi které patří například zubní náustky, které pomáhají nastavit polohu jazyka a měkkého patra, čímž udržují dýchací cesty otevřené, nebo patrové implantáty, při nichž se do patra vstřikují polyesterové nitě, které ho zpevňují a omezují chrápání.

Někdy je jediným vhodným řešením chrápání operace, konkrétně chirurgický zákrok, který stáhne a upraví přebytečnou tkáň v dýchacích cestách. Jedná se například o septoplastiku při silně vychýlené nosní přepážce nebo laserový zákrok, jehož cílem je zkrácení měkkého patra a odstranění jazylky.  Co se týče specializovaných přístrojů, smysl má maska proti chrápání a přístroje CPAP, které směřují vzduch pod tlakem do dýchacích cest. Zatímco korekční chirurgické zákroky přinášejí trvalou úlevu, masky a náustky je nutné používat trvale. [11, 12, 13]

Jak se zbavit chrápání bez lékařského zásahu?

Dobrou zprávou je, že odstranění chrápání je ve většině případů možné pouze za pomoci vlastního úsilí. Základem je vyhnout se faktorům, které chrápání způsobují, tedy například alkoholu, lékům na uklidnění a uvolnění svalů. Chrápání mohou podporovat také léky na spaní, proto je nutné, aby je pacienti užívali výhradně pod dohledem lékaře.

V případě, že je chrápání způsobené zánětem, tedy ucpáním nosu, lze příznaky zmírnit či zcela odstranit pomocí léků a dalších technik, jako jsou:

  • kortikosteroidní a zvlhčující nosní sprej proti chrápání,
  • antihistaminika,
  • maska proti chrápání,
  • kapky proti chrápání,
  • hodinky proti chrápání s nervovou stimulací,
  • zvlhčovače místnosti.

Co se týče konkrétních volně prodejných léčiv, na chrápání je určený například sprej Psst! anebo sprej Psst! Forte. Nápomocný může být také přípravek proti chrápání a otoku nosní sliznice Mommox.

Podstatnou roli hraje také poloha, v které dotyčný spí. Nejčastěji chrápou lidé, kteří usínají na zádech. To je dáno tím, že v této poloze často dochází k uvolnění jazyka a zablokování dýchacích cest. Mnohem více se proto doporučuje spaní na boku nebo s podloženou hlavou. Nápomocný může být také polštář proti chrápání.

Dalším tipem je připevnění tenisového míčku nebo jiného obdobného předmětu na zadní stranu horní části pyžama. Tento jednoduchý trik pak dotyčnému znemožní převalit se během spánku do polohy na zádech. Na internetu jsou k dostání také různé polohovací spací podložky, které člověku pomohou vyhnout se spaní na zádech.

V případě obézních pacientů bývá prvním doporučením regulace tělesné hmotnosti. Tuková tkáň má totiž tendenci nejen obklopovat, ale také zužovat dýchací cesty a bránit tak proudění vzduchu. Co proti chrápání také pomáhá, jsou nejrůznější ústní pomůcky. Jednou z nich je na míru zhotovený ústní aparát podobný držáku nebo chrániči zubů, který pomáhá udržet dýchací cesty volné tím, že posouvá jazyk a čelist mírně dopředu. Tuto pomůcku však může postiženému navrhnout pouze speciálně vyškolený zubní lékař.

Nápomocné může být také cvičení na posílení svalů hrdla, čímž pacient předejde jejich kolapsu během spánku. Aby tyto cviky skutečně fungovaly, je nutné je provádět důsledně a pravidelně. Vyzkoušet může dotyčný například:

  • opakování hlásek a, e, i, o, u, a to nahlas několikrát denně,
  • sevření úst po dobu 30 sekund,
  • opakované otevření úst a zatnutí svalů na zadní straně hrdla po dobu 30 sekund,
  • přiložení špičky jazyka za horní přední zuby a následné posunutí jazyka dozadu, a to po dobu 3 minut,
  • tlačení jazyka proti měkkému hornímu patru po dobu 3 minut,
  • tlačení jazyka do spodní části úst a zároveň opírání jeho špičky proti předním zubům, opět po dobu 3 minut.

Pokud dotyčný kouří, rozhodně se vyplatí s tímto zlozvykem skoncovat. Tabákový kouř je dráždivá látka, která může mít za následek zánět tkání. A vzhledem k tomu, že cesty dýchací jsou úzké, může proudění vzduchu omezit i malé množství zánětu. Vliv má pak samozřejmě také dodržování správné spánkové hygieny.

Základem je pohodlná postel v tmavé chladné místnosti a dostatečně dlouhý spánek. Dále je před spaním nutné omezit koukání do obrazovky, konzumaci velkých porcí jídla, alkoholu a kofeinových nápojů. A ačkoli je pohyb zdravý, nedoporučuje se v horizontu 2-3 hodin před ulehnutím ani on. Úspěšnost léčby se stejně jako charakter odvíjí od příčiny obtíží. [14, 15]

Komplikace spojené s chrápáním

Časté chrápání zvyšuje pravděpodobnost výskytu:

Lze chrápání předejít?

Chrápání lze samozřejmě částečně předejít, a to zejména změnou životního stylu, což spočívá v udržování zdravé hmotnosti, vyhýbání se alkoholu a dostatečné spánkové hygieně. Zamezit problémům může pomoci také spaní na boku, polštář proti chrápání či přikládání speciálních pásků na nosní kůstku. [18]

Zdroje: ncbi.nlm.nih.gov, healthline.com, medicalnewstoday.com, orlbetka.cz

Napsat komentář

Vaše emeilová adresa nebude zveřejněna

top