Těhotenství týden po týdnu

Ať už jste na domácím testu objevila dvě čárky nebo vás o těhotenství informoval váš gynekolog, pravděpodobně zrovna prožíváte směsici nejrůznějších pocitů. Strach mezi ně ale rozhodně patřit nemusí. Provedeme vás totiž celým těhotenstvím týden po týdnu. Od počátečních příznaků přes první pohyby miminka až po samotný porod.

1. Trimestr (1tt – 13tt)

První trimestr těhotenství trvá třináct týdnů a nese se ve znamení velkých změn. Ty pocítí jak budoucí maminka, tak její organismus, který má před sebou zhruba 40 velmi náročných týdnů. Přivést na svět živého člověka dá tělu pořádně zabrat, a to už od prvních týdnů těhotenství. Ty navíc hrají velmi zásadní roli ve vývoji dítěte, pokud jste tedy doposud neholdovala zdravému životnímu stylu, není pádnější důvod s ním začít. Skrze placentu se totiž k vašemu dítěti dostávají prospěšné i škodlivé látky, které sama přijímáte.

Počáteční příznaky těhotenství

Těhotenství zjistí v prvním semestru valná většina žen. Jeho součástí jsou tedy logicky prvotní těhotenské příznaky, které na sobě vnímavější ženy pozorují už před vynecháním menstruace, tedy zhruba 14 dní po oplodnění. Zpravidla se jedná o:

  • Únavu
  • Nevolnost
  • Citlivost až bolestivost prsů
  • Citlivý čich
  • Častější močení

Poměrně často se v prvním trimestru objevuje také slabé krvácení (špinění), a to zhruba 11. až 12. den po oplození. Jedná se o takzvané implantační krvácení, kdy se oplozené vajíčko zahnizďuje v silně prokrvené děloze. Jasným příznakem je pak vynechání pravidelného menstruačního krvácení a následný těhotenský test.

Screening v prvním trimestru

Pokud se nedostaví menstruace nebo vám vyjde pozitivní těhotenský test, měly by vaše kroky mířit na gynekologii, kde lékař potvrdí těhotenství a následně provede 1. trimestrální screening. Pomocí toho určí, zda je vše tak, jak má být. Žádných nepříjemných vyšetření se bát nemusíte, typicky se jedná o odběr krve a ultrazvuk.

Jídelníček v prvním trimestru

První trimestr je, co se týče vývoje, naprosto zásadní a je ovlivněn látkami, které žena do svého těla přijímá. Jídelníček budoucí matky by proto neměl obsahovat alkohol ani potencionálně nebezpečné potraviny, jakými jsou třeba:

  • Plísňové sýry
  • Hovězí tatarák
  • Nepasterizované mléčné výrobky

Vyhýbat by se žena měla také instantním pokrmům a konzervám. Kávy se naopak vzdávat nemusí, jen je nutné množství kofeinu dobře hlídat. Doporučuje se nepřekračovat denní dávku 300 mg, což odpovídá zhruba třem šálkům. Co naopak nepřichází v úvahu je kouření či užívání jakýchkoli drog.  Omezit by žena měla i příjem léků, které by měla vždy konzultovat s lékařem, a některých bylin. Vhodná není například šalvěj, jitrocel nebo mateřídouška.

Sex v prvním trimestru

Sexu v těhotenství se spousta žen bojí. K obavám přitom není důvod. Tedy v případě, že vaše těhotenství probíhá přesně tak, jak má a vy během pohlavního styku necítíte bolest nebo po něm nekrvácíte. V takovém případě je nutné navštívit gynekologa, který příčinu potíží odhalí a popřípadě doporučí dočasnou sexuální abstinenci.

Cestování a sportovní aktivity v prvním trimestru

Sportu se v prvním trimetru vzdávat nemusíte, musíte jej ale provozovat s mírou. Důležité je se nepřepínat a častěji odpočívat. Zapomeňte také na kontaktní sporty a ty aktivity, při kterých hrozí náraz nebo úraz, hlavně pak břicha. Mezi nevhodné sporty patří třeba:

  • Lyžování, snowboarding
  • Jízda na bruslích
  • Míčové kontaktní sporty
  • Bojové sporty

Pokud se sportem v těhotenství teprve začínáte, je ideální volbou svižná chůze, těhotenská jóga či cvičení ve vodě.

Co se týče cestování, žádná významná omezení se na těhotné nevztahují. Zvážit by budoucí maminka měla jen cestu letadlem, ačkoli se létání v prvním semestru vyloženě nezakazuje. Prvních 13 týdnů je ale obecně považováno za rizikové kvůli zvýšené možnosti potratu. Kvůli změnám tlaku se tak nedoporučují hlavně dlouhé lety. Pokud se létání vzdát nechcete, poraďte se o tom se svým gynekologem.

2. trimestr (14tt – 27tt)

Druhý trimestr začíná čtrnáctým týdnem a je označován za nejkrásnější období celého těhotenství. Budoucí maminku pomalu opouští ranní nevolnosti, počáteční úzkost a také se rapidně snižuje nebezpečí potratu, které je typické hlavně pro první trimestr. Končí tedy období tajností a nastává chvíle, kdy tu radostnou zprávu můžete oznámit rodině, přátelům i zaměstnavateli.

Nenechte se ale mizícími problémy příliš unést. I nadále dbejte na vyváženou a pestrou stravu a dostatečně odpočívejte. Co se týče sportování, bříško vám brzy začne v pohybu překážet, takže pokud se cvičení vzdát nechcete, zkuste to, které je určené přímo pro těhotné. Na výběr máte spoustu variant, od těch ve vodě přes cvičení s balónem až po těhotenskou jógu.

Snad nejkrásnějším zážitkem druhého trimestru jsou první pohyby miminka, které konečně pocítíte. Konkrétně o sobě dá dítě znát ve 20. týdnu. Tedy za předpokladu, že jste prvorodička. Pokud už máte jeden porod za sebou, ucítíte pohyby už v 18. týdnu.

Screening v 2. trimestru

Ultrazvuková vyšetření, odběry ani jiné testy vás v tomto období neminou. Zvláště důležitý je pak čtyřiadvacátý týden, kdy z období možného potratu budoucí matka přechází do období předčasného porodu. Kromě pravidelného měření tlaku, vážení, poševních výtěrů vás čekají také standardní odběry moči. Z té lékař určí množství bílkoviny a cukru.

Kromě toho všeho vás nemine ani prenatální screening, který slouží k detekci možných genetických vad. Pokud by vám test vyšel pozitivně, lékař vám nabídne aminocentézu, tedy odběr plodové vody, který genetické odchylky na 99 % odhalí. Kolem 22. týdne byste se měla podrobit také cervikometrii. Jedná se o vyšetření délky děložního čípku, podle kterého lékař, zda u vás hrozí riziko předčasného porodu.

Pokud jste rodička starší 25 let, před početím jste se potýkala s obezitou nebo máte v rodině cukrovku, kolem 24. týdne vás nemine ani oGTT test. Jedná se o jednoduché vyšetření na těhotenskou cukrovku, kdy žena vypije sklenici cukrového roztoku a následně jí bude testována krev na hladinu cukru.

Zdraví ve druhém trimestru

Přestože máte největší obtíže za sebou, zcela se jim nevyhnete ani ve druhém trimestru. Kromě citlivých prsů a zrychleného tepu můžete čelit také krvácení z nosu nebo z dásní. Hrozí vám také zvýšená kazivost zubů. Zubaře byste proto měla navštívit minimálně dvakrát během těhotenství. Dále se u vás může vyskytnout:

  • Zácpa
  • Hemoroidy
  • Vypadávání vlasů
  • Akné
  • Křeče v chodidlech
  • Tuhnutí břicha
  • Pálení žáhy

A jak je to s krvácením v druhém trimestru či takzvaným špiněním? I to se u některých žen může objevit. Nejčastěji bývá připisováno změnám placenty. Ta se může nacházet v nevhodné pozici. Dále se krvácení objevuje při křehkosti cév v děloze nebo u takzvaného mizejícího dvojčete, kdy jedno z dvojčat zaniká a jeho plodový obal je pohlcen tím druhým anebo samotnou matkou.

Zvyšující se váha

Přibírání v druhém trimestru je typickou součástí těhotenství. Vaše tělesné proporce se budou měnit a vy pomalu přestanete být schopná dopnout své oblíbené džíny, a to přibližně od čtvrtého měsíce, kdy na vás těhotenství začne být vidět. Nezapomeňte své rostoucí bříško řádně mazat, ať se vyhnete striím. Na konci druhého trimestru, tedy na konci 27. týdne, by váš váhový přírůstek měl činit zhruba 7 kilogramů.

3. Trimestr (28tt – 40tt)

Třetí trimestr začíná s 28. týdnem těhotenství a končí porodem, který se obvykle dostavuje mezi 36. až 40. týdnem. Kromě těšení se na miminko a finišování posledních příprav čeká maminku také zatěžkávající zkouška, a to hlavně kvůli zvětšujícímu se objemu jejího těla, otokům končetin a častému zadýchávání. Potíže mohou rodičky pociťovat hlavně v noci. Poloha vleže na zádech jim přestává být komfortní a často je provází nespavost, která vede k únavě. Mění se také velikost prsů, která se zvětšují a začínají produkovat mlezivo.

Cviky ve třetím trimestru

Pokud vaše těhotenství probíhá bez komplikací, udržujte se ve fyzické kondici. Nejen, že se nebudete stresovat obavami z nadbytečných kil, předejdete navíc bolestem zad a snížíte riziko trombózy. Jóga vám navíc pomůže i po psychické stránce. Minimálně vás naučí lépe čelit zátěži, stresovým situacím a fyzickému vypětí. Budete díky ní umět i správně dýchat.

Doporučuje se také posilování pánevního dna a 4 až 6 týdnů před porodem začít s pravidelnou masáží hráze. Díky ní předejdete případnému nástřihu nebo vzniku vážnějších porodních trhlin.

Vyšetření

V posledních třech měsících těhotenství budete k lékaři docházet každých čtrnáct dní. Bude vám měřit tlak, hmotnost, provede vyšetření pohmatem a odebere moč. Kolem 32. týdne podstoupíte také ultrazvukové vyšetření, pomocí kterého odborník zkontroluje velikost, tvar a uložení placenty a množství plodové vody.

Během 33. týdne vás pak čekají další odběry, konkrétně vyšetření krevního obrazu kvůli srážlivosti krve, jaterní testy a test na přítomnost bílkovin. Zopakujete si také testy na syfilis, HIV a žloutenku typu B. Zhruba v 38. týdnu pak gynekolog provede i bakteriální vyšetření pochvy. Toto vyšetření se provádí hlavně kvůli případné přítomnosti streptokoka B. Pokud se jeho přítomnost potvrdí, předepíše vám lékař antibiotika. Jinak by hrozil přenos bakterie na dítě během porodu. Kolem 40. týdne absolvujete ještě CTG kardiografický záznam srdeční frekvence plodu. Tento monitoring je také doplněný o ultrazvukové vyšetření dítěte, během kterého lékař kontroluje jeho velikost.

Předporodní příprava

Dříve, než žena odjede do porodnice, měla by mít nakoupenou veškerou výbavu pro miminko jako postýlku, kočárek, autosedačku, hygienické potřeby a oblečení. Nachystat by však měla i ty věci, které si s sebou vezme do porodnice. Vesměs se jedná o:

  • Hygienické potřeby
  • Osušku
  • Župan
  • Pyžamo
  • Oblečení
  • Vložky ze silně absorbující buničiny
  • Kojící podprsenku a vložky do ní
  • Krém na rozpraskané bradavky
  • Přezůvky
  • Pleny pro novorozence
  • Doklady včetně těhotenské průkazky a případné kopie oddacího listu

Není také na škodu si sestavit předporodní plán, který bude obsahovat vše, co si představujete, a také to, co odmítáte. Tato přání se mohou týkat třeba epidurální analgezie. Se svým seznamem následně seznamte i partnera. Můžete také absolvovat předporodní kurz, v rámci kterého vám porodní asistentky předají užitečné informace o průběhu těhotenství, porodu, šestinedělí, kojení a péče o dítě. Pomůže vám to také překonat případný strach.

Mateřská dovolená

Zhruba 6 až 8 týdnů před termínem porodu vás čeká nástup na mateřskou, kterou budete čerpat po dobu 28 týdnů. Vyplácet vám ji bude váš zaměstnavatel. Jakmile uplyne stanovená lhůta, začnete čerpat rodičovský příspěvek, jehož výše bude záležet na délce vaší rodičovské dovolené.