Serotonin ovlivňuje vaši náladu, spánek i sexuální touhy. Jak poznáte jeho nedostatek?

serotonin

Zdroj: Pixabay

Serotonin je neurotransmiter, který ovlivňuje správné fungování mozku a další tělesné funkce, jako je například trávení a hojení ran. Správné hodnoty serotoninu se obvykle projevují pocitem spokojenosti a emoční stability, nízké hladiny pak zpravidla vedou k poruchám nálady, úzkostem i depresím. Hladiny serotoninu je možné ovlivnit stravou, pohybem, pobytem na slunci, ale i léky. Některá antidepresiva ovšem mohou způsobit nebezpečný stav zvaný serotoninový syndrom.

Co je serotonin?

Serotonin je chemická látka, která je přenášena mezi nervovými buňkami v těle. Tento neurotransmiter je potřebný zejména pro správné fungování mozku, tudíž nízké, nebo naopak vysoké hladiny serotoninu mohou způsobit některé psychické, ale i fyzické problémy, které mohou být mírné až život ohrožující.

Serotonin vzniká za pomoci vitamínů B3 a B6 z esenciální kyseliny zvané tryptofan, která se dostává do těla prostřednictvím stravy. Vyskytuje se především v ořeších, sýrech a některých masech. Z tohoto důvodu se serotonin nachází hlavně v trávicím systému (až 90 %), dále pak v krevních destičkách a v celém nervovém systému. Mozek produkuje přibližně pouhých 10 % serotoninu.

Nedostatečný příjem tryptofanu může vést ke snížení hladiny serotoninu, což se primárně projevuje poruchami nálady. Vysoké hladiny serotoninu naopak mohou způsobit tzv. serotoninový syndrom. Na vině v tomto případě bývají ovšem léky. [1, 2, 3]

Jak hormon serotonin ovlivňuje lidské tělo?

Serotonin hraje důležitou roli zejména v regulaci nálady. Když je hladina serotoninu na normální úrovni, jste soustředěnější, emocionálně stabilnější, klidnější a celkově spokojenější. Nízké hladiny pak zpravidla vedou ke špatné náladě, úzkostem a depresím. Léky proti depresi tak typicky působí na serotoninové receptory. Další tělesné funkce, které serotonin ovlivňuje, jsou následující:

  • učení a paměť,
  • spánek: serotonin spolu s dopaminem ovlivňuje kvalitu spánku. Serotonin je rovněž potřebný k tvorbě melatoninu, který reguluje váš spánkový cyklus,
  • sexuální touha: spolu s dopaminem může serotonin ovlivnit sexuální touhu,
  • trávení: uvolňování serotoninu podporuje trávení a zbavuje tělo toxinů,
  • nevolnost: k nevolnosti dochází, je-li serotonin vyplavován rychleji, než může být stráven. Léky proti nevolnosti tedy rovněž míří na serotoninové receptory,
  • hojení ran: část serotoninu je produkována krevními destičkami, aby pomohl hojení ran tím, že zpomaluje průtok krve a napomáhá tvorbě sraženin,
  • zdraví kostí: vysoké hladiny serotoninu mohou způsobit snížení hustoty kostí, což může vést ke zlomeninám či osteoporóze. [4, 5, 6]

Nedostatek serotoninu

Důvodem nízké hladiny serotoninu je zpravidla to, že vaše tělo nedokáže vytvořit dostatek serotoninu, nepřijímáte dostatek tryptofanů ze stravy nebo vaše tělo nedokáže využívat serotonin efektivně v důsledku nedostatku či nedostatečné funkčnosti serotoninových receptorů. Na vině může být také málo pohybu či pobytu na slunci i chronický stres. Příčinu je však obvykle velmi obtížné zjistit.

Obecně se za normální hladinu serotoninu v krvi považuje množství 101 až 283 nanogramů na mililitr. Pokud trpíte nízkými hladinami serotoninu, obvykle to bývá způsobeno více než jednou příčinou. Nedostatek serotoninu se může projevit těmito příznaky:

  • problémy se spánkem,
  • ztráta chuti k jídlu,
  • poruchy nálady včetně deprese (může vést ke vzniku dalších psychických poruch),
  • potíže s pamětí a učením,
  • trávicí obtíže. [7, 8, 9]

Jak doplnit serotonin?

Možností, jak zvýšit serotonin, je několik. Léčba se může lišit v závislosti na vašich příznacích a závažnosti stavu. Než však začnete užívat jakékoli doplňky nebo léky zvyšující serotonin, vždy se nejprve poraďte se svým lékařem. Některé léky mohou zvýšit serotonin příliš, což může vést k nebezpečnému serotoninovému syndromu. Serotonin je možné zvýšit následujícími způsoby:

  • příjem potravin bohatých na tryptofany (vejce, losos, ořechy, sýr, krůtí maso, tofu, ananas),
  • více času na slunci,
  • omezení stresu,
  • dostatek spánku,
  • více fyzických aktivit,
  • užívání přírodních doplňků: například probiotika, ženšen, muškátový oříšek či třezalka,
  • serotoninové tablety obsahující tryptofan,
  • doplňky s obsahem vitamínu B3 a B6,
  • antidepresiva, která ovlivňují serotoninové receptory: nazývaná rovněž selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu pro lidi trpící úzkostmi a depresemi. [10, 11, 12]

Serotoninový syndrom

Serotoninový syndrom je stav charakterizovaný vysokou hladinou serotoninu, a to obvykle v důsledku užívání některých léků, zejména antidepresiv. Riziko syndromu nastává především tehdy, užíváte-li více léků či doplňků, které ovlivňují hladiny serotoninu. Nebezpečné je rovněž užívání rekreačních drog, jako je LSD či kokain, spolu s antidepresivy.

Mírné formy serotoninového syndromu zpravidla vymizí do dvou dnů, vážnější formy ale mohou ohrozit jedince na životě. Vysokou hladinu serotoninu lze případně léčit blokátory serotoninových receptorů. Bez léčby může serotoninový syndrom vést až k selhání ledvin, potížím s dýcháním, kómatu a smrti. Mezi typické příznaky syndromu patří následující:

Příznaky, jež mohou být životu nebezpečné, jsou tyto:

  • vysoké horečky,
  • třes,
  • záchvaty,
  • nepravidelný srdeční rytmus,
  • bezvědomí. [13, 14, 15]

Kdy vyhledat lékaře?

Pokud pojmete podezření na serotoninový syndrom po zahájení užívání některých léků nebo zvýšení dávky léků, které již užíváte, okamžitě se obraťte na vašeho ošetřujícího lékaře, případě rovnou zavolejte pohotovost. Objeví-li se závažné obtíže, neváhejte neprodleně vyhledat pohotovostní léčbu.

Lékaři následně provedou fyzické vyšetření a zeptají se na vaši anamnézu, případně mohou doporučit některé laboratorní testy pro vyloučení některých stavů. Test, který by potvrdil serotoninový syndrom, však neexistuje. Léčba serotoninového syndromu může vyžadovat hospitalizaci a aplikaci intravenózních tekutin. Zásadní je především vysadit léky, které užíváte. [16, 17]

Zdroje: my.clevelandclinic.org, healthline.com, celostnimedicina.cz, mayoclinic.org, webmd.com, verywellmind.com, medicalnewstoday.com

Napsat komentář

Vaše emeilová adresa nebude zveřejněna

top