Potřebujete dodat tělu vápník? Kromě mléčných výrobků pomohou doplňky stravy

Jak doplnit vápník
Zdroj: Depositphotos

Mezi nejdůležitější minerální látky, které jsou nezbytné pro správné fungování lidského organismu, se bezesporu řadí vápník. Ten se stará především o pevnost zubů a kostí, ale zároveň reguluje činnost svalů a přispívá ke správné krevní srážlivosti. Abyste předešli jeho nedostatku, který může způsobit rozvoj osteoporózy, dbejte na vyvážený jídelníček a zkuste potravinové doplňky.

Proč je vápník důležitý?

Vápník (kalcium) je životně důležitý minerál, který je v lidském organismu zastoupen v největší míře. Tvoří asi 1,5 % naší tělesné hmotnosti, což je více než v případě dalších nepostradatelných minerálních látek, jako je železo nebo hořčík. Typicky pak bývá součástí zubů a kostí, kde se nachází téměř 99 % jeho zásob, ale najdete ho i ve svalech, v krvi a v dalších důležitých tkáních.

Latinsky se tento minerál nazývá Calcium, a proto je značka vápníku Ca. V lidském organismu přitom plní řadu velice důležitých funkcí. Zodpovídá například za správný vývoj a růst kostí u malých pacientů, zatímco v dospělosti pomáhá udržovat kosti i zuby pevné a brání ztrátě jejich hustoty (řídnutí kostí neboli osteoporóza), což se často pojí s procesem stárnutí.

Kromě utváření tělesné konstrukce se ale vápník podílí také na stabilizaci buněčných membrán a je důležitý pro přenos podnětů ve svalech a nervech i pro přenos intracelulárních signálů.  Dále pak napomáhá regulovat svalové kontrakce, což zahrnuje i činnost srdečního svalu. Výrazně se ovšem podílí i na hemokoagulaci, ovlivňuje produkci hormonů a přispívá ke správné činnosti některých enzymů. [1, 2, 3, 4, 5]

Doporučená denní dávka vápníku

Jelikož si lidský organismus není schopný vápník sám vyrobit, je nutné, aby jej člověk v dostatečném množství přijímal spolu s potravou. Doporučená denní dávka tohoto minerálu se nicméně liší v závislosti na věku pacienta. Pro dospělé muže i ženy ve věku od 19 do 50 let je to konkrétně 1000 mg denně. Pro jednotlivé věkové skupiny pak doporučená denní dávka kalcia vypadá následovně:

  • děti ve věku 0–6 měsíců: 200 mg,
  • děti ve věku 7–12 měsíců: 260 mg,
  • děti ve věku 1–3 let: 700 mg,
  • děti ve věku 4–8 let: 1000 mg,
  • děti ve věku 9–18 let: 1300 mg,
  • dospělí (19–50 let): 1000 mg,
  • ženy (51–70 let): 1200 mg,
  • lidé starší 70 let: 1200 mg.

Zvýšený příjem vápníku lékaři doporučují také těhotným či kojícím ženám, které by denně měly přijmout zhruba 1000–1300 mg tohoto minerálu. Podobně na tom ale mohou být i další skupiny lidí, jako jsou například ženy během menopauzy, pacientky, u nichž se zastavila menstruace vlivem anorexie nebo přílišného cvičení, lidé s intolerancí laktózy nebo alergií na mléko či vegani. [6, 7, 8, 9]

Nedostatek vápníku (hypokalcémie)

Pravidelný přísun vápníku je velice důležitý. Pokud totiž člověk nedodá svému tělu potřebné množství daného minerálu spolu s potravou, organismus jej začne postupně brát z pacientovy kostry, protože tělo potřebuje udržovat optimální hladinu vápníku v krvi. Na vině přitom bývá nevyvážený jídelníček, ale svůj podíl zde mohou mít i další stavy.

Za nedostatek vápníku v těle je často zodpovědná porucha vstřebávání vápníku ve střevě (malabsorpce kalcia), která se objevuje ve stáří, ale někdy souvisí také s nedostatkem vitamínu D, s nedostatkem estrogenů, s intolerancí laktózy nebo třeba s nadměrnou konzumací alkoholu a kofeinu. Kromě toho však problémy mohou mít na svědomí i další stavy:

Pokud jde o to, jaké má nedostatek vápníku příznaky, mějte na paměti, že se mohou lišit případ od případu. Zatímco někteří lidé nepozorují žádné viditelné změny, u jiných dochází například k problémům se zuby, objevují se svalové křeče nebo si stěžují také na slabé a lámavé nehty. Někdy se pak přidává i necitlivost nebo brnění v končetinách a celková zmatenost či ztráta paměti.

Úbytek kostní hmoty spolu s horší mineralizací kostí vede u dospělých k rozvoji osteomalacie a osteoporózy. Kosti ztrácejí svou pevnost, ztenčují se, jsou křehčí a náchylnější ke zlomeninám. Stejně škodlivý je pak nedostatečný přísun vápníku u malých dětí, které může postihnout křivice. Tvorba kostní hmoty totiž probíhá hlavně během první dvou dekád života. [10, 11, 12, 13, 14, 15]

Jak doplnit vápník?

Pokud se potýkáte s nedostatkem vápníku, jistě přemýšlíte, jak tuto minerální látku vhodným způsobem doplnit. V první řadě se pokuste zajistit, abyste denně přijímali vyváženou stravu, která bude zahrnovat také potraviny obsahující vápník ve větším množství. Kromě toho ale můžete vápník v krvi zvýšit také pomocí vhodných potravinových doplňků.

Potraviny bohaté na vápník

Nevíte si rady, co obsahuje vápník? Mezi nejlepší zdroje vápníku se obecně řadí mléko a mléčné výrobky (tvaroh, zakysaná smetana, jogurty, sýry), které lidskému organismu typicky zajišťují zhruba 80 % jeho celkového příjmu. Kromě toho se ovšem vápník v bohaté míře vyskytuje také v dalších potravinách, kam patří například:

  • některé druhy zeleniny (kapusta, brokolice, květák, zelí),
  • ořechy (lískové ořechy, para ořechy, mandle),
  • některé ryby (sardinky, losos, okoun, pstruh),
  • čočka, fazole, sójové boby, obilné klíčky,
  • mák a sezamová semínka.

Kromě toho ovšem zkuste zohlednit také biologickou využitelnost vápníku, která souvisí s formou, v jaké se vápník do těla dostává. Nejvyšší je ve vazbě s organickou sloučeninou, kterou může být například mléčná bílkovina. Právě z toho důvodu se nedostatek vápníku častěji projevuje u osob trpících intolerancí laktózy nebo třeba u veganů. [16, 17, 18, 19, 20]

Doplňky stravy s vápníkem

Další možností, jak doplnit potřebné množství vápníku, pokud vyvážená strava nedokáže pokrýt jeho doporučený denní příjem, je pak užívání potravinových doplňků. Ty jsou dostupné v různých formách, přičemž řada z nich obsahuje kromě tohoto minerálu také další zdraví prospěšné látky (hořčík, zinek, vitamín D a podobně).

Konzumaci doplňků stravy s vápníkem byste v každém případě měli konzultovat se svým ošetřujícím lékařem, který může také doporučit vhodný zdroj vápníku konkrétně pro vaši osobu. V každém případě si pak dejte také pozor na to, aby příjem kalcia nepřekročil doporučené množství, protože v opačném případě by mohlo dojít k předávkování vápníkem. [21, 22, 23, 24]

GS Vápník Hořčík Zinek Premium

Jedním z oblíbených způsobů, jak doplnit vápník v těle, je doplněk stravy GS Vápník Hořčík Zinek Premium (130 tablet). Jak už samotný název napovídá, tento přípravek totiž obsahuje vyvážený komplex minerálů a vitamínů, které jsou velice důležité pro podporu imunity, správné fungování svalů a nervové soustavy, ale také pro zdravé kosti, nehty a vlasy.

Minerály obsažené v potravinovém doplňku GS Vápník Hořčík Zinek Premium se podílejí na základních fyziologických procesech a patří mezi látky, které tělo nezbytně potřebuje. Hořčík a vápník jsou navíc v tomto přípravku obsaženy v optimálním poměru 2:1 a jsou vhodně doplněny o vitamíny D a K1, což napomáhá lepšímu vstřebávání a využití vápníku.

Revital Vápník + Hořčík + Zinek + vitamín D3 + K1

Nejste-li schopní přijímat vápník ve výživě, pravděpodobně hledáte způsob, jak tento minerál doplnit jinou cestou. Kromě výše uvedeného potravinového doplňku obsahují vápník tablety, které jsou na trhu dostupné pod názvem Revital Vápník + Hořčík + Zinek + vitamín D3 + K1 (150 tablet). Ty mohou pomoci třeba lidem s vyšší fyzickou zátěží, osobám ohroženým řídnutím kostí či pacientům, kteří se zotavují po úrazech se zlomeninami.

Každá ze tří minerálních látek obsažených v přípravku Revital Vápník + Hořčík + Zinek + vit. D3 + K1 má řadu benefitů pro lidský organismus. Společně pak přispívají k udržování normální stavu kostí a k optimální srážlivosti krve, ale zároveň podporují také správnou funkci imunitního systému a snižují míru únavy a vyčerpání. Vitamíny D3 a K1 pak zajišťují lepší vstřebatelnost a využitelnost vápníku.

MedPharma Vápník 600 mg + Vitamín D liquid

Jestliže marně přemýšlíte, jaké má vápník zdroje a jak tento životně důležitý minerál nejlépe doplnit, vyzkoušejte přípravek MedPharma Vápník 600 mg + Vitamín D liquid. Tento doplněk stravy obsahuje 67 tobolek, které přispívají k udržení normálního stavu kostí a zubů a napomáhají také normální činnosti svalů. Kromě toho obsažený vápník zajišťuje správnou funkci nervových přenosů, zatímco vitamín D podporuje jeho optimální vstřebávání.

Naturvita Vápník z moře + Vitamín D3

Pokud vám nedodají potřebný vápník potraviny, možná by mohl pomoci doplněk stravy Naturvita Vápník z moře + Vitamín D3 (60 tablet). Tento unikátní minerální komplex Aquamin, který je zdrojem vápníku, hořčíku či jódu, se přitom získává z mořských řas rodu Lithiothamnion, které najdete na dně neznečištěného oceánu u západního irského pobřeží.

Vápník obsažený v přípravku Naturvita Vápník z moře + Vitamín D3 pomáhá zajistit zdravé kosti a zuby, ale pozitivně ovlivňuje také činnost svalů a nervové soustavy. Jeho transport do krve přitom usnadňuje vitamín D3, což umožňuje další využití daného minerálu v pacientově těle. Pro využití vápníku je ale důležitý i obsažený hořčík, jenž snižuje únavu a vyčerpání.

Generica Calcium + Vitamín C 100 mg

Dále obsahuje vápník doplněk stravy Generica Calcium + Vitamín C 100 mg, jenž se hodí pro pacienty, kteří nechtějí polykat vápník v tabletách. Přípravek zahrnuje 10 šumivých tablet rozpustných ve vodě s lahodnou pomerančovou příchutí. Obsažený vápník má pozitivní vliv na činnost svalů, pomáhá udržovat zdravé zuby i kosti, přispívá k normální srážlivosti krve a podporuje přenos nervových vzruchů. Vitamín C zase napomáhá optimální funkci imunity a má i další zdravotní benefity.

Zdroje: heureka.cz, nzip.cz, vyzivaspol.cz, healthline.com, medicalnewstoday.com, hsph.harvard.edu, ods.od.nih.gov, dtest.cz, mayoclinic.org, nhs.uk

Ohodnoťte tento článek!