Praha - Získat si část lukrativního a dodnes ještě relativně bezkonkurenčního trhu hodlá společnost Bayer. Od příštího roku totiž začne do obchodů distribuovat svůj lék Vardenafil. Ten je přímým konkurentem léku Viagra, který vyrábí americký koncern Pfizer.
Bayer však nejde do boje o přízeň mužů sám. Pomoci mu má americký farmaceutický obr Glaxo SmithKline, který mu umožní prodávat Vardenafil ve své distribuční síti.
Obě společnosti spolu minulý týden podepsaly dohodu, podle níž se budou dělit náklady na marketing a vývoj léku. Jejich spolupráce je cílená především na trh americký.
Zde totiž německý Bayer nemá na rozdíl od Glaxo SmithKline silnou pozici. Ten má jen v Severní Americe na osm tisíc zástupců.
V USA obě společnosti lék oficiálně přihlásily 24. září. Definitivní rozhodnutí o povolení prodeje v lékárnách očekávají v druhé polovině roku příštího. Pro Evropu by toto povolení úřady měly vydat již v prosinci. Jedinou zemí, kde se muži budou muset spolehnout na jiné léčebné metody, bude Japonsko. Zde se lék totiž prodávat nebude.
Vardenafil však není prvním konkurenčním produktem viagry. Na lákavý trh se snaží protlačit také další americká společnost, Eli Lilly, která stejně jako Bayer uvede svůj lék cialis v roce 2002. Ani ona nejde na trh sama, podporuje ji firma Icos. Ta se podílela především na vývoji léku.
Podle odborníků je trh s lékem posilujícím mužskou potenci velmi lukrativní. Jen za loňský rok vynesl společnosti Pfizer na 1,4 miliardy dolarů. Podle analytiků WestLB Panmure se má tento objem roku 2005 dokonce ještě ztrojnásobit.
V současné době trpí podle lékařů potížemi s erekcí až polovina všech mužů nad čtyřicet let. Jen pět procent z nich si však své potíže léčí medikamenty.
Bayer si od vardenafilu v příštích letech slibuje výnosy v hodnotě jedné miliardy eur. Michael King z WestLB Panmure mu předvídá obrat 800 000 miliónů dolarů ročně. Pro srovnání Pfizer podle odhadů analytiků z UBS Warburg letos vykáže obrat 1,55 miliardy dolarů. Do roku 2005 by měl pak vzrůst slabě na 1,65 miliardy dolarů.
V následném konkurenčním boji sází Bayer především na skutečnost, že pacienti budou jeho medikament lépe snášet. Podle něj působí totiž přímo na „objekt mužské pýchy“, a ne na celé tělo. Obzvláště je pak vardenafil úspěšný u diabetiků. Právě ti potížemi s erekcí trpí nadprůměrně.
Doposud mohl mužům pomoci pouze Pfizer. Tato největší farmaceutická společnost vstoupila s viagrou na trh v roce 1998. Její šéf William Steere tehdejší boom poptávky po léku okomentoval slovy: „Poptávka se kumulovala po tisíce let“.
(bb), Hospodářské noviny, 19.11.2001