Externí audit ve VZP se zaměří na smlouvy na IT a komunikaci

Externí audit smluv ve Všeobecné zdravotní pojišťovně (VZP) se dál zaměří na informační technologie a marketingovou komunikaci. Průběžné výsledky externího auditu VZP má, zatím je ale nezveřejní. Novinářům to řekla předsedkyně správní rady pojišťovny Věra Adámková. Už dříve uvedla, že smluv od roku 2014 do současnosti, které je třeba prověřit, je kolem 36.000. Pro externí audit se pojišťovna rozhodla poté, co policie začala prověřovat severočeského podnikatele Tomáše Horáčka a zakázky jeho firem v nemocnicích. Smlouvy s ním měla i VZP, už ale skončily.

„První průběžné výsledky externího auditu máme, ale nemůžeme ho zveřejnit, protože bychom tím znemožnili zadání veřejných zakázek,“ vysvětlila Adámková. Protože analýza všech smluv by byla extrémně finančně i časově náročná, zaměří se jen na některé oblasti. „Externí audit doporučil určité další kroky. Rozdělujeme ho proto, aby byl lépe hodnotitelný,“ dodala.

Auditoři proto prověří zejména zakázky na PR a komunikaci a informační technologie. „Dvě veřejné zakázky, které se vypisují, směřují na oblast, kterou nejde řešit jinak a z hlediska nákladové efektivity je velmi rozumná,“ doplnil ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

Ostatní oblasti jako smlouvy o rozdělení rizika nákladné léčby mezi pojišťovnu a výrobce léčiv nebo smlouvy o mimořádné úhradě jinak nehrazené péče na výjimku v zákoně o veřejném zdravotním pojištění, takzvaný paragraf 16, prověří pojišťovna podle Kabátka nejprve vlastními silami. „Zařadíme je do mimořádného plánu auditů na tento rok a případně se potom rozhodne co dál,“ uvedl.

Samotné právní služby byly podle výsledků auditu tak levné, protože většinu jich dělali přímo zaměstnanci pojišťovny. Podle Adámkové tam proto žádný velký audit není možný. Od prosince loňského roku působili ve VZP také kontroloři ministerstva financí, závěry kontroly ale zatím resort nezveřejnil.

Správní rada také probírala veřejné zakázky na mediální propagaci VZP zadané loni v listopadu. „Jedná se o mediální prostory online, v rádiu a televizi nebo v tištěné podobě, aby pacienti měli informace,“ uvedla Adámková. Pojišťovna podle ní vydává na jednoho klienta na propagaci asi pět korun, jiné pojišťovny až 30 korun.

Za propagaci v rádiích, tištěných a online médiích plánovala pojišťovna podle oznámení ve věstníku veřejných zakázek vydat 10,2 milionu korun bez DPH. Zakázky získala firma Knowlimits za 2,84 milionu korun, ve všech částech podala nabídku jako jediná. Druhý tendr na venkovní a vnitřní reklamu podle oznámení za až 17 milionů korun získala firma Carat Czech Republic s jedinou nabídkou za 1,5 milionu korun.

Od začátku roku pojišťovna ukončila smlouvu na PR poradenství s firmou Medea Kultur spojenou s odsouzeným lobbistou Romanem Janouškem. Ke konci loňského roku vypršela také smlouva na tiskové služby s firmou Tender Consorcium spojenou s obviněným podnikatelem Horáčkem.

Muž čelí spolu s dalšími lidmi včetně několika ředitelů nemocnic obvinění v kauze údajných manipulací s nemocničními zakázkami. Státní nemocnice s jeho firmami uzavřely smlouvy za více než 350 milionů korun za dva roky.

Externí audit ve VZP se zaměří na smlouvy na IT a komunikaci
Ohodnoťte tento článek!