Vitamín E je důležitý antioxidant. V jakých potravinách se ukrývá?

Vitamin E

Chrání buňky před poškozením volnými kyslíkovými radikály, pomáhá v boji proti oxidačnímu stresu, zpomaluje stárnutí buněk a představuje vhodnou prevenci řady nebezpečných onemocnění. Řeč je samozřejmě o vitamínu E, který v lidském těle funguje jako jeden z nejdůležitějších antioxidantů. Prozradíme, které potraviny tuto látku obsahují a jaké následky může mít nedostatek či nadbytek vitamínu E.

Co je vitamín E?

Jedná se o souhrnný název pro několik biologicky aktivních chemických látek, které se označují jako tokoferoly. Tyto deriváty 6-hydroxychromanu či tokolu mají podobný účinek a mohou se vyskytovat ve čtyřech různých formách (alfa, beta, gama, delta). Většinou se ovšem hovoří o alfa tokoferolu, který se vyznačuje největším antioxidačním účinkem.

Tokoferoly jsou tvořené chromanovým kruhem a hydrofobním fytylovým vedlejším řetězcem, což způsobuje, že je vitamín E rozpustný v tucích. Díky tomu pak tyto látky snadno pronikají do buněčných membrán a mohou se postupně stát jejich součástí. Na druhou stranu ovšem nejsou rozpustné ve vodě.

Ačkoliv vitamín E představuje spíše jednu z méně nápadných složek naší stravy, ve skutečnosti je pro lidský organismus velice prospěšný. Do skupiny vitamínů byl zařazen jako pátý v pořadí, k čemuž odkazuje i jeho název (E jako páté písmeno abecedy). Někdy se mu ovšem říká také vitamín plodnosti či lásky, přičemž slovo tokoferol je odvozeno z řeckého tokos (porod, potomek) a pherein (nést).

Jaké má vitamín E účinky?

Vitamín E patří mezi nejdůležitější antioxidanty, blahodárně působí na lidský organismus a plní v něm celou řadu významných funkcí. Hraje důležitou roli v celé řadě oxido-redukčních pochodů v rámci metabolismu základních složek buňky, brání vzniku toxických produktů, které mají škodlivý vliv na lidské tělo, a zároveň stabilizuje některé hormony či enzymy.

Mezi nejdůležitější funkce vitamínu E patří jeho antioxidační činnost, kdy pomáhá chránit buněčné membrány před působením volných radikálů, které poškozují různé sloučeniny tvořící stavební kameny buněk a sloučeniny pracující jako enzymy. Dále pomáhá v boji proti oxidačnímu stresu a brání rozvoji některých onemocnění, jako je například:

Vitamín E zároveň pomáhá zpomalovat stárnutí buněk a prokazatelně působí jako prevence proti nádorovému bujení. Je potřebný pro správný vývoj svalstva, udržuje stabilitu nenasycených mastných kyselin a má pozitivní vliv také na centrální nervovou soustavu. Mimo jiné pak tokoferol optimalizuje také využití vitamínu A, ale zároveň představuje antagonistu vitamínu K (ruší jeho absorpci).

Aby toho nebylo málo, podle lékařů příznivě ovlivňuje vitamín E plodnost, má pozitivní účinky na tvorbu pohlavních buněk a údajně zvyšuje také sexuální výkonnost. Kromě toho urychluje hojení ran, spálenin a léčbu kožních potíží, snižuje riziko vzniku šedého zákalu, usnadňuje transport kyslíku prostřednictvím červených krvinek a rovněž snižuje tvorbu cholesterolu.

Skvělé účinky má také vitamín E na vlasy. Jestliže vás trápí řídnutí a vypadávání vlasů, stačí přidat několik kapek tekutého vitamínu E do svého kondicionéru předtím, než přípravek aplikujete na umyté vlasy. Kromě toho pak samozřejmě existují i různé revitalizující vlasové masky s obsahem vitamínu E, které pomáhají o vlasy správně pečovat.

Hlavní účinky vitamínu E:

  • chrání buňky před působením volných radikálů,
  • pomáhá v boji proti oxidačnímu stresu,
  • pomáhá zpomalovat stárnutí buněk,
  • působí jako prevence některých onemocnění,
  • pozitivně působí na nervový systém,
  • urychluje hojení ran a léčbu spálenin či popálenin,
  • příznivě ovlivňuje plodnost a tvorbu pohlavních buněk,
  • snižuje podíl LDL cholesterolu (tzv. špatného cholesterolu).

Ačkoliv tabák nebezpečně snižuje hladinu vitamínu E, pro kuřáky jsou tyto látky velice potřebné, protože je v daleko vyšší míře ohrožuje působení volných radikálů. Mezi další ohrožené skupiny se pak řadí také obézní pacienti a diabetici, u nichž se volné kyslíkové radikály tvoří ve velkém množství.  Nachází ovšem uplatnění také u žen v klimakteriu, jelikož zvyšuje účinky hormonální léčby.

Doporučená denní dávka

Tělo si nedokáže vitamín E samo vyrobit, takže je potřeba přijímat ho v potravě nebo společně s různými doplňky stravy. Kolik byste ho však měli během dne zkonzumovat? Doporučená denní dávka vitamínu E pro dospělého jedince je stanovena zhruba na 12-15 miligramů. Samozřejmě je však nutné vzít v potaz věk pacienta, jeho zdravotní stav a další faktory.

V čem je obsažen vitamín E?

Na rozdíl od jiných vitamínů, které najdete v celé řadě různých pokrmů, je vitamín E obsažen v poměrně malém množství potravin a prostřednictvím kuchyňského zpracování se z nich může vytrácet. Vyskytuje se například v potravinách bohatých na tuk, ale při rafinaci olejů mizí a může ho zničit také smažení nebo ukládání potravin do mrazáku.

Dobrým zdrojem vitamínu E jsou především potraviny rostlinného původu, ale samozřejmě existují také živočišné zdroje této zdraví prospěšné látky. Nejvíce přitom obsahují vitamín E potraviny, jako jsou například:

  • rostlinné oleje (olivový, slunečnicový, kokosový a další),
  • ořechy (mandle, kešu ořechy, vlašské ořechy, arašídy),
  • semínka (slunečnicová, sezamová, dýňová, lněná),
  • zelenina (hlávkový salát, špenát, rajčata, chřest, mrkev)
  • naklíčená semena (pšeničné klíčky),
  • avokádo, sója, mák,
  • máslo, mléko a vejce,
  • maso savců,
  • játra.

Pokud máte vitamínu E nedostatek, můžete ho přijímat také v podobě potravinových doplňků. Je ovšem vhodné nejprve konzultovat jakékoliv obtíže, které člověka vedou k jejich užívání, se svým ošetřujícím lékařem. K dostání je momentálně například vitamín E ve formě registrovaného léčivého přípravku (Zentiva Vitamin E), ale také jako běžný doplněk stravy, kterých je na trhu velké množství.

Vitamín E je zároveň součástí mnoha preparátů, které využívají jeho antioxidační účinky, a často doplňuje působení jiných látek, jako je například vitamín A, vitamín C, selen, koenzym Q10 nebo také omega 3 mastné kyseliny. Kromě toho pak existuje vitamín E také ve formě krémů, které se aplikují lokálně.

Nedostatek vitamínu E

Tento stav bývá obvykle spojený s poruchami vstřebávání či distribuce tuků. Na pozoru by se proto měly mít především osoby, které trpí chronickým onemocněním, jehož projevy jsou zodpovědné za narušení vstřebávání tuku ve střevech. Problémy může u pacientů způsobit například:

Nedostatek vitamínu E se následně může projevit prostřednictvím celé řady různých zdravotních komplikací. Dochází ke zkrácení doby přežívání červených krvinek, objevují se neurologické potíže a bývá porušena také funkce gonád, což způsobuje poruchu funkce vaječníků nebo varlat a někdy dokonce neplodnost. Ve výjimečných případech se pak mohou projevit také fokální nekrózy jater a příčně pruhovaného svalstva.

Kromě toho pacienty vlivem nedostatku vitamínu E trápí snížená obranyschopnost organismu, může se dostavit svalová slabost a výjimkou nejsou ani poruchy chůze. S nedostatkem vitamínu E se potýkají také nedonošenci a novorozenci, u nichž tyto obtíže souvisí s výskytem krvácení do retiny nebo s vývojem hemolytické anémie způsobené zkrácenou životností červených krvinek.

Častěji než s nedostatkem vitamínu E se ovšem lékaři setkávají s jeho zvýšenou potřebou u některých pacientů, což může být způsobeno různými příčinami. Vyšší množství tohoto vitamínu je dobré doplňovat například při zvýšené míře psychické nebo fyzické zátěže, ve stáří, v případě těhotných žen, u osob se sníženou obranyschopností nebo také u kuřáků.

Nadbytek vitamínu E

Celkově je sice vitamín E málo toxický, takže při běžném stravování žádné předávkování nehrozí, ale pokud pacienti doplňují jeho množství prostřednictvím potravinových doplňků, opatrnost je na místě. Při dlouhodobém užívání vysokých dávek vitamínu E by mohlo dojít k rozvoji nepříjemných zdravotních komplikací, kam patří například:

Aby toho nebylo málo, užívání vysokých dávek vitamínu E po delší dobu může vést ke zhoršenému vstřebávání vitamínu K, což snižuje krevní srážlivost. Jelikož mohou dávky vyšší než 800 miligramů za den inhibovat agregaci trombocytů, doporučuje se pak také vysadit doplňky stravy alespoň dva týdny před jakýmkoliv plánovaným operačním zákrokem a také dva týdny po něm.

Zdroje: lekarna.cz, wikiskripta.eu, vitar.cz, lekarnickekapky.cz

Co je vitamín E?

Vitamín E představuje souhrnné označení pro několik biologicky aktivních chemických látek, které se nazývají tokoferoly. Jsou rozpustné v tucích, díky čemuž snadno pronikají do buněčných membrán a mohou se zároveň stát jejich součástí. Někteří lidé pak o vitamínu E hovoří jako o vitamínu lásky a plodnosti, což souvisí s jeho pozitivními účinky na tvorbu pohlavních buněk.

Jaké má vitamín E účinky?

Vitamín E patří mezi nejdůležitější antioxidanty, pomáhá chránit buňky před působením volných radikálů, působí proti oxidačnímu stresu a zpomaluje stárnutí buněk. Kromě toho brání rozvoji některých nemocí, jako je Parkinsonova choroba, ateroskleróza či infarkt myokardu, a zároveň působí jako prevence proti nádorovému bujení. Je také potřebný pro správný vývoj svalů, udržuje stabilitu nenasycených mastných kyselin, urychluje hojení ran či popálenin a pozitivně ovlivňuje centrální nervovou soustavu.

V jakých potravinách je obsažen vitamín E?

Dobrým zdrojem vitamínu E jsou potraviny rostlinného původu bohaté na tuk, ale samozřejmě existují také živočišné zdroje této zdraví prospěšné látky. Nejvíce vitamínu E obsahují rostlinné oleje, ořechy, semínka, vybrané druhy zeleniny (hlávkový salát, špenát, rajčata, chřest), naklíčená semena, avokádo, sója, mák, máslo, mléko, vejce, maso savců nebo třeba játra.

Co způsobuje nedostatek vitamínu E?

Za nedostatek vitamínu E jsou obvykle zodpovědné poruchy vstřebávání nebo distribuce tuků, jako je například celiakie či Crohnova choroba. Mezi typické projevy patří zkrácení doby přežívání červených krvinek, neurologické obtíže, poruchy funkce vaječníků a varlat, neplodnost, snížení obranyschopnosti organismu, svalová slabost, poruchy chůze nebo fokální nekrózy jater a příčně pruhovaného svalstva. U novorozenců a nedonošených dětí pak může nedostatek vitamínu E způsobovat krvácení do retiny nebo také hemolytickou anémii.


Napsat komentář

Your email address will not be published.

top